Flyselskap

SAS protesterer mot Norwegian-Widerøe oppkjøp

tettere samarbeid Norwegian-Widerøe oppkjøp
Widerøe og Norwegian inngår tettere samarbeid. Pressfoto.

Det har oppstått betydelig uro i den norske luftfartsindustrien etter kunngjøringen om et potensielt Norwegian-Widerøe oppkjøp. Det er imidlertid ikke alle som er like begeistret for denne avtalen, spesielt ikke SAS, som nå har gått ut og bedt om at avtalen stanses på grunn av bekymringer for konkurransesituasjonen.

I juli kom den noe overraskende nyheten om at Norwegian ville kjøpe det anerkjente norske flyselskapet Widerøe for over 1,1 milliarder norske kroner. Administrerende direktør i Norwegian, Geir Karlsen, omtalte dette som en «milepæl i norsk flyhistorie«. Han understreket at det ville skape et enda bedre og mer omfattende rutetilbud for alle passasjerene.

Likevel ble de norske konkurransemyndighetene raskt involvert og krevde en grundigere analyse av hvordan denne sammenslåingen ville påvirke konkurransesituasjonen på det norske luftfartsmarkedet. Avtalen ble derfor midlertidig stanset fram til 17. november, da Konkurransetilsynet skal komme med en beslutning, slik tidligere rapportert av Flygtorget.

SAS har nå formidlet sin bekymring til konkurransetilsynet gjennom et omfattende brev der de peker på flere faktorer som de hevder vil redusere konkurransen, særlig fordi antall konkurrerende flyselskaper reduseres fra tre til to.

SAS Forward Norwegian-Widerøe oppkjøp.
SAS Link etableres både i Bergen og København Pressefoto: SAS

Norwegian-Widerøe oppkjøp

Blant annet påpeker SAS at Widerøe allerede har et visst monopol på flere ruter. Både de som inngår i offentlige anbud og de såkalte kortbanenettverkene langs den norske kysten. Mange av disse rutene er viktige for å mate passasjerer til de større flyplassene, og den høye graden av transittrafikk er unik i Europa ifølge SAS. Hvis passasjerene deretter går direkte til Norwegian, vil det svekke mulighetene for sunn konkurranse, hevder SAS i brevet.

En annen faktor som påvirker konkurransesituasjonen er Widerøes voksende hub i Bergen. Widerøe baserer sine Embraer-flyene i byen. Basen betjener enkelte storby-ruter til blant annet Trondheim og Stavanger, i tillegg til selskapets vanlige propellflyflåten. Med Norwegian i tillegg vil Bergen bli et nesten uoverkommelig sted, samtidig som Norwegians sterke posisjon i Oslo vil dominere trafikken fra Norges to største flyplasser. Dette fremkommer i SAS’ brev til konkurransetilsynet.

Hvordan innspillet fra SAS vil bli mottatt av Konkurransetilsynet gjenstår å se. Analysen vil sannsynligvis ta hensyn til tidligere uttalelser fra Widerøe. Selskapet har advart om at hvis oppkjøpet ikke blir gjennomført, kan det føre til økonomiske vanskeligheter for det norske flyselskapet. Dette vil igjen påvirke tilgjengeligheten for en betydelig del av de reisende som bruker de mindre regionale flyplassene.

Den kommende beslutningen fra Konkurransetilsynet vil sette tonen for hvordan luftfartslandskapet i Norge vil se ut i fremtiden. Det blir interessant å se hvordan de ulike partene vil tilpasse seg den endelige avgjørelsen. Vi vil fortsette å følge med på utviklingen og oppdatere dere etter hvert som saken utvikler seg.

2 comments

  1. Monopolet er på vej tilbage i Norge.
    Men navnet Norw tiltaler jo de fleste, SAS var jo ikke norskt i nordmænds øjne, selv om de fløj på alle destinasjoner.

  2. SAS har rett. Widerøe skal ikke bli kjøpt opp av norwegian. Som nevnt i artikkelen og brevet til SAS har Widerøe sitt «eget» monopol på kortbanenettet og FOT-ruter. Om Norwegian skal få inntjening derfra også vil det skade det norske markedet og konkurransen. Nei til oppkjøpet av Widerøe.

Comments are closed.