I en spennende utvikling ser det ut til at Lufthansa, det tyske flyselskapet med en lang historie og en imponerende internasjonal tilstedeværelse, nå retter sitt fokus mot Sverige og dets regionale flyplasser. Dette potensielle skiftet kan representere en betydelig endring i Lufthansas tilstedeværelse i Skandinavia og bringe spenning til reisende i hele Sverige.
I følge flyeksperten Jan Ohlsson, er dette initiativet et resultat av den nylige sammenslåingen mellom SAS og Air France/KLM. Det har forårsaket betydelig frustrasjon i Lufthansa-leiren. Tradisjonelt har Lufthansa blitt ansett som en naturlig partner for SAS, og denne nye avtalen mellom SAS og Air France/KLM oppfattes som en avtale som har blitt inngått uten Lufthansas viten eller samtykke. Dette har fått Lufthansa til å se nærmere på de skandinaviske markedene som viktige kilder for trafikk til de store knutepunktene Frankfurt og München.
Direkte i konkurranse med SAS
Den økte konkurransen i Skandinavia har satt Lufthansa i en posisjon der de risikerer å miste passasjertrafikk til KLM og deres omfattende nettverk som strekker seg fra Amsterdam Schiphol. KLM har sterke forbindelser til regionale flyplasser i både Norge og Sverige, med destinasjoner som Linköping og Skellefteå som tydelige eksempler. Dette har økt behovet for Lufthansa å sikre sin tilstedeværelse i regionen og unngå å bli marginalisert.
Som et svar på denne utfordringen, har Lufthansa nå gjenopptatt arbeidet med et datterselskap, kalt City Airline. Selskapet som først ble lansert høsten 2022, har som mål å være et regionalt flyselskap. Selskapet spesialiserer seg på å mate passasjerer til de store Lufthansa-knutepunktene (MUC/FRA). Etter tidligere utfordringer knyttet til lønnsforhandlinger og oppfatningen om at City Airline forsøkte å presse lønningene ned, ser det nå ut til at selskapet er klart til å ta av. City Airline har allerede et luftfartsselskapssertifikat (AOC) og en ambisjon om å utvide sin flåte med opptil 40 Airbus A220-fly.
Satser på svenske regionale flyplasser
City Airline har en tydelig visjon, som er å være et regionalt flyselskap med base i München. De har erklært intensjoner om å betjene daglige ruter til europeiske metropoler og avsidesliggende regioner. Selskapet planlegger å starte flytrafikken tidlig neste år. Det er også spekulasjoner om hvordan dette nye datterselskapet vil plasseres i Lufthansas eksisterende struktur. Enten ved å operere som et separat selskap eller integreres med Lufthansas regionale divisjon. Den inkluderer Air Dolomit og Lufthansa Cityline. En ting som er klart er at City Airline vil være et tydelig «Lufthansa-produkt.»
Dette initiativet gir Lufthansa muligheten til å øke sin tilstedeværelse i Sverige. Ved å betjene flere svenske regionale flyplasser i tillegg til Arlanda og Landvetter, som for tiden er hovedfokusområdene. Jan Ohlsson, flyeksperten, har pekt på flere mulige destinasjoner, inkludert Linköping, Skellefteå, Ängelholm, Kalmar og Ronneby. Disse stedene har potensial for økt trafikk, spesielt når det gjelder industriell vekst og reisebehov.
Så, hva betyr dette for reisende? Vel, det kan bety flere alternativer, bedre tilgjengelighet og økt konkurranse, som ofte fører til gunstigere priser. For svenske reisende kan dette være begynnelsen på spennende tider når Lufthansa setter kursen mot svenske regionale flyplasser. Nå skal vi vente i spenning og se hvordan utviklingen vil endre fremtiden for nordmenn, herunder Oslo, Bergen, Kristiansand og Bergen ?
KLM har hatt stor suksess med dette på rute. AMS – AES i flere år. Begynte med city jumper noen dager i uken måtte øke og nå daglig avg og noen dager 2 avg .🤩💖✈️🇳🇴
Håper Lufthansa åpner rute til Trondheim snart. De har allerede rute fra Gardermoen og Tromsø i Norge 👍
Nils Nordman også allrede rute til Stavanger og Bergen.