Bonus Program Flyselskap

Air France-KLMs planer om minoritetsandel i SAS skaper spekulasjoner

tilbake for fullt i Norge minoritetsandel
Foto: KLM / AirFrance.

Air France-KLMs ventede avtale på 145 millioner dollar for en minoritetsandel i det skandinaviske flyselskapet SAS er den nyeste utviklingen blant Europeiske flyselskapers konsolidering. Men i øyeblikket er det flere spørsmål enn svar mens industrien venter på å se om avtalen blir en realitet som en del av SAS’ konkurs rekonstruksjon.

Det er allerede kjent at SAS vil forlate Star Alliance, der de var medlemmer siden starten, og heller bli en del av SkyTeam Alliance når avtalen er fullført. Den endelige gjennomføringen forventes ikke før i 2024. Som Air France-KLMs administrerende direktør, Ben Smith fortalte CNN, har selskapet til hensikt å «integrere SAS i vårt Joint-Venture» med Delta Air Lines og Virgin Atlantic.

Minoritetsandel – kan økes om to år

Det som forblir uklart er hvor mye kontroll Air France-KLM faktisk ønsker over SAS. Deres initielle investering er kun for 19,9%, men de har muligheten til å ta majoritetsandel etter to år. Gruppens planer for SAS’ hovedkontor i Stockholm, deres EuroBonus-lojalitetsprogram og nettverksstrategi er også usikkerhetsmomenter. Dette siste punktet var et hett tema under Routes World-konferansen i Istanbul denne uken. En konferanse der flyplass-myndigheter og nettverksplanleggere møttes for å diskutere flyselskapenes ruteplanstrategi.

«Det er gode nyheter for oss at de har funnet en løsning,» uttalte Elizabeth Axtelius, direktør hos Swedavia, under konferansen. Hun henviste til den planlagte egenkapitalinvesteringen på 1,18 milliarder dollar i SAS, som involverer Air France-KLM, det amerikanske investeringsselskapet Castlelake, det danske selskapet Lind Invest og den danske regjeringen.

Swedavia driver flyplassene i Sverige, inkludert Stockholm Arlanda, som er hjemsted for SAS’ tredje største knutepunkt når det gjelder både flyvninger og setekapasitet. SAS største trafikkknutepunkt når det gjelder flyvninger er København, og det nest største er Oslo. Flyselskapet ble dannet av regjeringene i Danmark, Norge og Sverige i 1946.

Usikker fremtid for SAS tre hubber

SAS står overfor en usikker fremtid når det gjelder deres tre knutepunkter. De er alle relativt små sammenlignet med gigantiske flyplasser som Amsterdam og Frankfurt. Air France-KLMs administrerende direktør, Ben Smith, har kastet bensin på bålet med sine nylige uttalelser i et intervju med CNN.

«Vi ser det som en sterkere posisjon innenfor Europa,» sa Smith med tanke på tilføyelsen av SAS’ ruter til Air France-KLMs nettverk. «Å ha en tredje global knutepunkt, eller kanskje til og med en fjerde global knutepunkt, anser vi som viktig.»

Siden SAS opprettholder tre knutepunkter, og Air France-KLM har to knutepunkter – Amsterdam Schiphol og Paris Charles de Gaulle. Dette antyder ett av SAS’ knutepunkter sannsynligvis vil komme under fullt gruppeeierskap.

Å stenge knutepunkter er ofte assosiert med flyselskapenes konsolidering, der flyselskaper søker å effektivisere driften og eliminere unødvendige kostnader. For eksempel stengte United Airlines Continental Airlines’ knutepunkt i Cleveland etter at de fusjonerte i 2010. Delta stengte Northwest Airlines’ knutepunkt i Memphis etter fusjonen i 2009. Og ledelsen i America West Airlines stengte US Airways’ knutepunkt i Pittsburgh etter deres sammenslåing i 2005.

København

Det mest logiske knutepunktet for oss er selvfølgelig det sørligste punktet i vårt nettverk, ikke sant? For de fleste skandinavere går reisen sørover umiddelbart, fordi vi bor så langt nord. Og det sørligste punktet er Kastrup. Så selvfølgelig vil vi også fokusere mye på Kastrup.

Anko Van der Werff, administrerende direktør i SAS

Imidlertid er SAS’ markedsandel i København – som i alle deres knutepunkter – relativt beskjeden sammenlignet med de største knutepunktene til andre europeiske flyselskaper. Ifølge Cirium Diio vil flyselskapet operere omtrent 34% av setene ved Kastrup i år. Dette kan sammenlignes med nesten 51% for KLM i Amsterdam og 59% for Lufthansa i Frankfurt.

 

%d bloggere liker dette: