Flyselskap SAS EuroBonus

SAS reduserer langdistanseflyvninger fra Sverige og Danmark

langdistanseflyvninger
Foto: SAS photographer Andy Prhat

SAS har kunngjort flere kutt i sine langdistanseflyvninger fra Sverige & Danmark. Dette inkluderer nedleggelsen av ruten fra Göteborg til New York, samt vinterstengingen av ruten fra Arlanda til Chicago. I Danmark er det ruten mellom Aalborg og Newark som sables. Dette fører til at Sverige for øyeblikket kun har to gjenværende ruter til USA. I tillegg har flere andre interkontinentale ruter til Sverige ennå ikke blitt gjenopprettet etter pandemien.

Det var stor jubel da SAS lanserte ruten mellom Landvetter og New York tidligere i år. Denne rutelanseringen ble muliggjort av selskapets nye A321LR-flyet. Som tillot dem å operere med 157 seter i stedet for de tradisjonelle widebody-flyene.

Vi er glade for at vi nå, for første gang på 40 år, kan tilby en direkterute mellom Göteborg og New York. Vår A321LR gir oss muligheten til å gjøre verden enda mer tilgjengelig for andre byer enn hovedstedene våre.

Anko van der Werff, administrerende direktør i SAS, ved åpningen.

Reduksjon i langdistanseflyvninger

Opprinnelig var de to rutene planlagt som en sesongruter, med oppstart om sommeren og en pause om vinteren. Antallet passasjerer har vært i tråd med forventningene i løpet av sommeren, men det har vært en nedgang i etterspørselen før og etter høysesongen. Nå har SAS kunngjort at ruten ikke vil bli gjenopprettet i april neste år, som tidligere planlagt. Det samme gjelder den andre A321LR-ruten fra Aalborg til New York som ikke dukker opp neste år.

«Gjennom Airbus A321 Long Range-flyet har vi hatt muligheten til å utforske nye ruter, men dessverre har etterspørselen fra Göteborg vært lavere enn forventet. Derfor vil vi fremover omprioritere våre ressurser. Det er viktig å merke seg at SAS fremdeles har sterke forbindelser med USA gjennom flyplassene i Stockholm og København,» sa Lars Wigelstorp Andersen i en samtale med realtid.se.

Dette fører til at Sverige kun har to langdistanse SAS-ruter denne vintersesongen. En daglig rute til New York og to ukentlige avganger til Miami. Stockholm har heller ikke fått tilbake flere av de interkontinentale rutene som ble betjent før pandemien, inkludert Air Indias direkterute til Delhi. Ifølge Swedavia har det vært svært lenge siden Stockholm sist hadde så få langdistanseforbindelser i sommersesongen. Ved siden av de to SAS-rutene er det fortsatt direkteflyvninger til Beijing, Bangkok, Doha, Dubai og Addis Abeba.

Situasjonen bedrer seg imidlertid når sommertidtabellen trer i kraft. Først med gjenopprettingen av SAS-ruten til Chicago samt Delta og Uniteds gjenopptakelse av trafikk til New York.

16 comments

  1. Det eneste SAS gjør er å invitere andre selskaper! Air Canada, i og for seg et kvalitetsselskap, vil for eksempel snart åpne Stockholm – Toronto/Montreal! Og Finnair åpner fra Stockholm-Bromma til Helsinki og Finnairs svært omfattende langdistansekart…..

    1. frequentflyer.no ja men nå er NY ruten fra Ålborg og gøteborg slutt.. så hvilket ruter ska flyene brukes til?

  2. Nå som Sverige er ute av framtiden til SAS, er det ikke noe grunn til at SAS skal drive ruter derfra dersom de ikke tjener penger på det… minusprosjekter kuttes og de mulighetene til inntjening det medfører overtas av andre aktører. SAS vil nok ha en base i Stockholm, men de vil nok kun stå tilbake med en hovedbase i København. De kan si hva de vil, men hovedkontoret forblir ikke i Sverige nå som SAS ikke lengre er et skandinavisk selskap. De kontorene som trengs flyttes til Kastrup, en del flyttes inn i AF/KLM og får egne avdelinger der.

    Dette er et oppkjøp som handler om markedstilgang, slots og politikk. Danskene vil ha SAS, svenskene har sagt farvel. Det vil være naivt å tro på en større utvikling i tilbud fra Skandinavia, så da er det jo godt å ha andre nordiske selskaper som står klar til å overta markedet.

    1. Tom Gunnar Kallekleiv Bårtvedt innen 5 år har AirFrance/KLM delt «kaken».
      SAS består i Danmark. Langdistanse ute…

  3. En sommerrute fra NYC til BGO ville gått, UA fløy det for noen år siden, men når SAS valgt GOT og AAL i stedet, så brukte de Avinors avgiftsnivå som et argument. Et par hundrekroner i avgifter er ikke avgjørende for en suksessrute, det er den naturlige etterspørselen som bestemmer – så det var en feil avgjørelse av dem!

    1. Enig med deg Iver Holter-Andersen. Med likt kløkt ville den kunne fungert også om vinteren. UA har jo ganske god dekning i Karibien, men der blir de plutselig LCC med samme besetning frem og tilbake, altså tidlig morgen avgang – retur på ettermiddagen. Det er jo ikke alle som vil vise seg offentlig på Granka ✈😀

    2. Iver Holter-Andersen ruten var i fjor men ble ikke videreført. Norwegian hadde også ruten før pandemien med en 737 Max 8. Riktignok til Stewart men likevel.

  4. Varför nämns inte SAS STO/CPH-YYZ? Det är ju en långlinje. Har trafikerats i 2 sommarprogram

Comments are closed.