Flyselskap

SAS kan være på Børsen igjen allerede i 2025

Travel Pass Biofuel amerikanske domstolen SAS kan være på Børsen
Foto: SAS.

SAS kan være på Børsen igjen allerede i 2025. SAS har kunngjort planer om å forlate Chapter 11-konkursbeskyttelsen i USA innen juni 2024. Dette markerer et viktig skritt i retning av gjenopplivingen av selskapet, og det ser ut til at SAS er rigget for en ny børsnotering allerede i 2025.

SAS har kjempet hardt for å komme tilbake på fote etter å ha søkt konkursbeskyttelse i USA i juli i fjor. Da selskapet begynte sin reise gjennom Chapter 11-prosessen, hadde selskapet en samlet gjeld på hele 59 milliarder kroner. Nå ifølge rettspapirer sendt til domstolen i USA, tror SAS at de vil forlate Chapter 11 med en total gjeld på 37 milliarder kroner, tilsvarende 3,3 milliarder dollar. Dette representerer en betydelig reduksjon fra deres tidligere gjeldsnivå.

Egenkapital og kapitalmarkedets labre interesse

SAS hadde opprinnelig planlagt å forlate Chapter 11 med betydelig mindre gjeld ved å hente inn 9,5 milliarder svenske kroner i ny egenkapital. Imidlertid, på grunn av «laber interesse» i kapitalmarkedet, kunne de kun samle inn litt over halvparten av det ønskede beløpet. Istedenfor vil SAS nå motta 8 milliarder kroner i konvertibel gjeld fra de nye aksjonærene, en type gjeld som senere kan konverteres til aksjer.

Allerede i starten av prosessen var det klart at SAS skulle tas av børs. Alle eksisterende aksjonærer ville miste sine alle sine verdier i selskapet. SAS henvendte seg til internasjonale investorer, men i mai ble det tydelig at det var liten interesse for en slik investering. Flyselskapet tilbød deretter konvertibel gjeld som en alternativ måte å hente inn kapital på.

Antall passasjerer hos SAS til Kanariøyene vinterens trafikkprogram Europeisk kåring
Foto: Privat.

SAS kan være på Børsen igjen allerede i 2025

Ifølge avtalen mellom de ulike aktørene i vinnergruppen, vil en konvertering av gjelden til aksjer i utgangspunktet kun skje ved en børsnotering eller ved forfall om syv år. Det gir grunn til å tro at SAS er rigget for å gjøre en ny børsnotering innen sommeren 2025.

SAS har kontaktet over 200 investorer, men fikk kun ikke-bindende bud fra syv av dem. Gruppen som vant budkonkurransen har tilbudt både aksjer og konvertibel gjeld. Etter budprosessen har Air France-KLM uttrykt interesse for å bli majoritetseier i SAS. Detaljer om overtagelse av aksjer skal også være inkludert i avtalen.

Hva skjer nå ?

SAS har uttalt at spørsmålet om en fremtidig børsnotering ligger i hendene på de nye eierne. Avtalen inneholder ingen vilkår om at det rekonstruerte SAS skal børsnoteres igjen innen 6-12 måneder. Derfor vil det være opp til de nye eierne å bestemme SAS skjebne og tidspunktet for en mulig retur til børsen.

Dette markerer en spennende tid for SAS, og vi vil følge nøye med på selskapets utvikling i årene som kommer. Hvordan er dette mulig ?

4 comments

  1. Jeg vil tro det handler om garantier som de nye hovedaksjonærene gir fremtidig.

  2. Tore Rønning, er det du eller SAS som er problemet, ??i løpet av juni,juli ,august, september og oktober, fløy 5,2 millioner med SAS,,REF:statistisk sentralbyrå .Er du bare en sur grinebiter ???som ikke trives som pensjonist???.SAS er et flott selskap, med flotte ansatte. Hilsen en som gjennom 45 år reist over hele verden i min jobb, med de fleste store flyselskaper.Håper du får en fin dag,og se positivt livet, da blir dagen bedre.Lykke til.

Comments are closed.