Flyselskap

De første Emirates – flyvningene med SAF har tatt av fra Dubai

11 millioner liter SAF har tatt av
Pressefoto: Emirates.

De første Emirates-flyvningene operert med bærekraftig flydrivstoff (SAF) levert av Shell Aviation, SAF har tatt av fra Dubai International Airport (DXB).

Shell har levert nesten 1 200 tonn med blandet SAF til bruk på flyselskapets knutepunkt i Dubai. Den første leveransen av SAF til Emirates i Dubai har gjort det mulig for flyselskapet å fly en rekke oppdrag i løpet av de siste ukene. Emirates’ flygning EK 412 til Sydney den 24. oktober var blant de første som opererte med SAF.

Det blandete SAF-drivstoffet levert av Shell til drivstoffsystemet på DXB-flyplassen består av et forhold på 40 % rent SAF og 60 % konvensjonelt Jet A-1 drivstoff. De kjemiske egenskapene ved dette forholdet er de samme som i konvensjonelt flydrivstoff. Og kan derfor sømløst integreres i flyplassens drivstoffinfrastruktur, samt i motorene til hele Emirates-flåten uten behov for tilpasninger.

Ren, ublandet SAF kan redusere klimagassutslipp med opptil 80 prosent over sin livssyklus sammenlignet med konvensjonelt flydrivstoff.

SAF har tatt av fra Dubai

Vi går fremover med proaktive tiltak for å muliggjøre mer bærekraftig flyging nå og i fremtiden. Å operere flygninger fra vårt hovedkvarter i Dubai er bare ett av tiltakene vi har tatt for å redusere utslipp og hjelpe kundene våre med å minimere sitt eget karbonavtrykk. Vi har fortsatt en lang vei å gå, og vi håper at vårt partnerskap med Shell Aviation inspirerer flere produsenter til å skape mer etterspørsel og gjøre SAF lett tilgjengelig i store knutepunkter som Dubai, samt andre destinasjoner i nettverket vårt.

Tim Clark, President i Emirates.

Hva er SAF ?

Den første Emirates-maskinen med SAF blandet med vanlig flydrivstoff på tankene, tok av fra Chicago i 2017. I dag opererer selskapet flyvninger fra Oslo, Lyon og Paris med blandet drivstoff.

Blandingen i avtalen med Neste vil inneholde over 3,76 millioner liter ren SAF. Dette utgjør en blandingsrate på over 30 prosent ren SAF kombinert med vanlig Jet A-1 drivstoff. I sin rene form kan SAF redusere karbonutslipp fra luftfart med opptil 80 prosent i forhold til bruk av vanlig flydrivstoff over hele drivstoffets levetid.