Flyplass SkyTeam

Schiphol Airport suspenderer planer om flykapasitet i 2024

flykapasitet i 2024
Singapore Airlines tankes med jetful på Schipol. Foto: Emily Rusch / Unsplash

Amsterdam Schiphol Airport skulle introdusere en ny «grønn» flykapasitet i 2024. Ifølge planen skulle antall flybevegelser ved Schiphol Airport begrenses til 452 500 årlige flyvninger, ned fra den nåværende grensen på 500 000 flyvninger.

Dette ville ha medført at et titalls mindre flyselskaper ville blitt kastet ut av flyplassen. Større selskaper ville ha måttet redusere antall flyvninger. Det var mye kontrovers og usikkerhet rundt denne situasjonen, men for et par uker siden ble det offisielt kunngjort at dette ville bli implementert.

I dag kunngjorde den nederlandske regjeringen at de suspenderer denne planen. Dette er gode nyheter for forbrukerne, og det er også gode nyheter for mindre flyselskaper som JetBlue, som ellers ville blitt kastet ut av flyplassen.

Det er interessant å se hva som til slutt fikk regjeringen til å trekke seg. USAs transportdepartement hadde truet med å gjengjelde mot Nederland, i form av mulig begrensning av flyvninger til USA fra nederlandske flyselskaper.

 

Flykapasitet i 2024 er gode nyheter for JetBlue

Etter denne kunngjøringen har Amsterdam Schiphol Airport utstedt følgende uttalelse:

I dag ble det kunngjort at den nederlandske regjeringen suspenderer den eksperimentelle regelen. Schiphol er skuffet over de siste utviklingene, da lokale beboere får kort enden av stokken. Å redusere antall flyvninger er ikke et mål i seg selv for oss, men den eksperimentelle regelen ga klarhet og sikkerhet for lokale innbyggere. Dessuten fører ifølge Schiphol tilbake til ‘forutseende håndhevelse’ til mer usikkerhet, også for luftfartssektoren selv. Det er på tide at ulempen for lokale innbyggere reduseres betydelig. Viktigheten av nattestenging av Schiphol blir nå enda mer påtrengende. Dette gjelder også de andre tiltakene i vår åttepunktsplan, som forbudet mot private flyvninger og forbudet mot de mest støyende flyene.

Dette forteller mye om de merkelige incentivene som er i spill her:

  • Burde ikke de som driver flyplassen være for så mye trafikk som mulig. Den genererer inntekter og betjener publikum? Dette ville være som eierne av McDonald’s som oppmuntrer til regjeringens regulering som tvinger folk til å spise sunnere.
  • Schiphol Airport eies av Royal Schiphol Group, og Royal Schiphol Group eies av regjeringen.

Sommeren 2023 detaljerte den nederlandske regjeringen endringer som effektivt ville begrense Schiphol til maksimalt 440 000 flybevegelser per år med virkning fra november 2023. Dette ble senere utsatt til sommeren 2024. Dette markerer en betydelig reduksjon fra dagens 500 000-bevegelsesgrense. Samt reversering av tidligere planer som ville ha tillot vekst til 540 000 bevegelser – 20 % over den planlagte grensen.

1 comment

  1. Det er marked med tilbud og etterspørsel som skal regulere flykapasititen, ikke politikere

Comments are closed.