Flyplass Flyselskap

JetBlue ber Amerikanske myndigheter forby KLM å fly til og fra New York JFK

Amerikanske myndigheter
Pressefoto: Jet Blue.

JetBlue har rettet en henvendelse til Amerikanske myndigheter (Department of Transportation) med en uvanlig forespørsel om å forby det nederlandske flyselskapet KLM, fra å operere fra New York JFK-flyplassen. Dette kontroversielle trekket er en respons på planene i Nederland om å dramatisk redusere antallet tillatte flyvninger til og fra Amsterdam Schiphol-flyplass.

I et forsøk på å begrense støyforurensning rundt flyplassen, har den nederlandske forvaltningsregjeringen utarbeidet ‘eksperimentell’ lovgivning som vil redusere det nåværende flytaket fra en halv million flyvninger i året til bare 452 000 flybevegelser innen neste vinter. En reduksjon på ca. 10%.

Green Cap IATA forventer Flyselskap raser
Pressefoto: Schipol.

JetBlue er rasende over reduksjonsplanen og har derfor sendt inn en formell klage til DOT. JetBlue anklager den nederlandske regjeringen for å bryte “Open Skies”-avtalen med USA. Denne avtalen har til hensikt å garantere fri og rettferdig tilgang for flyselskapene fra begge land.

Flere amerikanske flyselskaper frykter at de vil miste muligheten til å bruke start- og landings tillatelser i Amsterdam som en konsekvens av trafikk reduksjonene. JetBlue hevder at dette vil føre til at de ikke lenger kan operere flyvninger til Nederland.

KLM kan redusere nettverket på grunn av Schiphols “Green Cap”

JetBlue krever at DOT svarer med en tilsvarende reaksjon ved å redusere KLMs rutetider til USA.

Ber Amerikanske myndigheter forby KLM

Den eneste proporsjonale rutenedskjæringen ville være en suspensjon av alle KLM-ruter ved John F. Kennedy International Airport (JFK). JFK er den eneste slotkontrollerte internasjonale flyplassen i USA, hvor KLM har benyttet av slotter som ble opprettet og overvåket av den amerikanske regjeringen.

JetBlue sitt tilsvar til DOT.

JetBlue har også foreslått at DOT kunne redusere KLMs antitrustimmunitet i forbindelse med deres felles transatlantiske forretningsavtale eller i det minste tvinge KLM til å gi fra seg to av deres slotter i Amsterdam til JetBlue, slik at selskapet kan fortsette å operere til Nederland.

KLM har allerede svart på JetBlues klage og sier at de vil bli “sterkt berørt” av kapasitetskuttene. Samt eventuelle mottiltak som blir tatt av andre regjeringer som USA.

Mens JetBlue krever at DOT iverksetter mottiltak så raskt som mulig, oppfordrer KLM myndighetene til ikke å “skynde seg med å implementere gjengjeldende mottiltak.”

KLM fører for øyeblikket en juridisk utfordring mot den nederlandske regjeringens kontroversielle planer. Selskapet hevder det ville være “grovt urettferdig” å straffe dem for handlingene til regjeringen deres. Dette saken ser ut til å utvikle seg i tiden som kommer, og utfallet er usikkert.