Flyselskap Sky Team

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft

Årets strategiske investering
Foto: KLM.

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft og satser offensivt på å sikre leverandørkjeden vår, forteller ansvarlig for bærekraftspørsmål.

Air France-KLM sin investering på 4,7 millioner dollar i selskapet DG Fuels sitt anlegg for bærekraftig flydrivstoff (SAF) ble nylig belønnet med prisen «Årets strategiske investering» på SAF Investor Awards. For å forbedre ESG-prestasjonen i hele verdikjeden lanserer KLM nå «Sustainable Airlines Initiative» sammen med samarbeidspartnere.

– Det føles bra at vår ambisjon og vilje til å drive reell endring som fører luftfartsindustrien mot en mer bærekraftig fremtid, blir anerkjent på denne flotte måten, forteller Maria Hagelberg, ansvarlig for bærekraftsspørsmål hos KLM i Nord-Europa.

Gjennom investeringen har KLM sikret seg en opsjon på å kjøpe ytterligere 75 000 tonn SAF fra 2029 og fremover, noe som sikrer fremtidig drivstofftilførsel samtidig som produksjonsvolumene øker. KLM har ambisiøse mål og planlegger å bruke 10% SAF innen 2030, samtidig som de fortsetter å investere i nye moderne fly som reduserer CO₂-utslippene med 15%.

Årets strategiske investering

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen. Fordi de primært vil dekke korte og mellomstore strekninger, vil SAF fortsatt spille en viktig og avgjørende rolle i hele overgangen.

I tillegg til å modernisere flyflåten og øke bruken av bærekraftig flydrivstoff, jobber KLM også med å engasjere hele leverandørkjeden.

Flyreiser er fortsatt det eneste alternativet i mange tilfeller, samtidig som vi står overfor en klimakrise. Derfor haster det med overgangen.

Hun er klar på at flybransjen må øke tempoet for å møte utfordringen, ikke bare når det gjelder bærekraftig flydrivstoff, men også når det gjelder bærekraftige og etiske forretningsmetoder i hele verdikjeden.

– Derfor har vi sammen med våre partnere Air France, Transavia, Delta Air Lines og Virgin Atlantic startet et samarbeid med den internasjonale sertifiseringsorganisasjonen EcoVadis. Samarbeidet går under navnet SAI – Sustainable Airlines Initiative. Et verktøy der leverandører blir sertifisert for alle fire flyselskapene samtidig, forteller Hagelberg.SA

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.