Scandinavian Airlines, kjent som SAS, offentliggjorde nylig en imponerende økning i antall passasjerer for april måned. Flyselskapet transporterte 2,1 millioner reisende, noe som er en økning på 12 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Disse oppmuntrende tallene ble delt i en nylig børsmelding fra selskapet.
Denne betydelige veksten i passasjerantall er et klart tegn på at flyselskapet fortsetter å gjenoppbygge sin posisjon i et flymarked som stadig er i endring. SAS rapporterte om en stabil drift og vellykket måloppnåelse innenfor kritiske områder som punktlighet og regularitet gjennom måneden. Dette er spesielt merkbart ettersom flyselskapet møtte betydelige utfordringer, inkludert stengingen av norsk luftrom den 25. april.
«SAS hadde en stabil produksjon i april og nådde våre målsettinger for punktlighet og regularitet, til tross for påvirkningen av eksterne faktorer som stenging av norsk luftrom,» uttalte SAS-sjef Anko van der Werff i børsmeldingen.
Solid passasjervekst
Mars måned viste også positiv utvikling for SAS med en rapportering på 2 millioner passasjerer. Den fortsatte veksten inn i april antyder en sterk start på vår- og sommersesongen, hvor reiselysten vanligvis øker.
Det pågående oppsvinget i antall passasjerer kan ses som et tegn på økende tillit blant reisende etter de utfordrende årene med global pandemi som sterkt påvirket reisebransjen. SAS har aktivt arbeidet med å tilpasse seg de endrede forholdene, og resultatene ser nå ut til å bære frukter.
SAS er kjent for sitt omfattende rutenett i Skandinavia og på tvers av internasjonale destinasjoner. Med sommeren på vei og reiserestriksjoner som fortsatt lettet, posisjonerer SAS seg som en foretrukket operatør for mange reisende. Dette lover godt for ytterligere passasjervekst i månedene som kommer.
Selskapets ledelse forblir optimistiske og ser frem til å betjene enda flere passasjerer med deres kjente service og pålitelighet. Med forbedringer i driftseffektivitet og kundeservice, forventer SAS å fortsette å tiltrekke seg reisende i det stadig mer konkurranseutsatte luftfartsmarkedet.
Men overskuddet , hvor bliver det af.