En italiensk shippingfamilie og Norse-grunnlegger Bjørn Tore Larsen sitter trolig med store papirtap etter flyselskapets børskollaps. Norse Atlantic-aksjen falt med ytterligere 10 prosent tirsdag, etter et fall på 27 prosent mandag. Dette skjedde i kjølvannet av nyheten om at forhandlingene med en potensiell strategisk partner gikk i vasken.
Dette har påvirket papirverdiene til den italienske shippingfamilien Lauro, som gjennom fjoråret satset stort på lavprisselskapet til flygründer og toppsjef Bjørn Tore Larsen. Scorpio-gruppen, et Monaco-basert selskap eid av Lauro-familien, er nå største aksjonær med 21 prosent av aksjene, etter å ha startet å kjøpe seg opp i fjor vår.
Store tap
Anslag viser at familieselskapet har et samlet papirtap på rundt 270 millioner kroner på Norse-investeringen. Samtidig har tapet til Norse-grunnlegger Larsen på papiret vokst til omtrent 225 millioner kroner. Totalt er det anslåtte papirtapet på 495 millioner kroner for Norses to største aksjonærer.
Direktør Robert Bugbee i Scorpio Group har ingen kommentarer til investeringen eller anslått avkastning. Norse Atlantics kommunikasjonsdirektør Philip Allport opplyser i en tekstmelding at selskapet ikke har ytterligere kommentarer til investeringssaken utover det som ble kommunisert tidligere.
Kan ha tapt – beregning av tap
Scorpio Holdings avkastning er beregnet med utgangspunkt i registrerte aksjekjøp fra aksjonærlister hos ulike kilder. Sluttkurs på kjøpsdato, justert for tidsetterslep i listene, er brukt som tilnærming til kjøpspris. Anslaget tar hensyn til at aksjen ble spleiset i april i fjor, og at Scorpio deltok med 150 millioner kroner i en emisjon i november 2023.
Med dette utgangspunktet viser beregningen at Scorpio har investert over 400 millioner kroner i Norse. Med dagens aksjekurs er beholdningen verdt rundt 160 millioner kroner, noe som gir et papirtap på rundt 240 millioner kroner.
Norse-grunnlegger Bjørn Tore Larsen har investert totalt rundt 375 millioner kroner. I dag er aksjene hans verdt rundt 150 millioner kroner, som gir et papirtap på 225 millioner kroner.
Scorpio og Norse
Scorpio har vært mest kjent for shippinginvesteringer, men den italienske eierfamiliens private selskap fikk i fjor øynene opp for flyselskapet Norse Atlantic på Oslo Børs. Da eierandelen ble omtalt i slutten av august, uttalte Scorpio-direktør Robert Bugbee at de hadde «investert i Norse Atlantic for å få en god avkastning på vår kapital».
Norse Atlantic har en markedsverdi på 780 millioner kroner. Pengene har rent ut av selskapet siden oppstarten i 2021. Ved børsnoteringen var selskapet verdt rundt 1,5 milliarder kroner, og på det meste rundt 1,7 milliarder kroner, ifølge Bloomberg-data.
Bugbee avviste at de omfattende aksjekjøpene var et tegn på et mulig fiendtlig oppkjøp av flyselskapet.
Vi kjenner Bjørn. Vi liker Bjørn. Selskapet har gjort det kjent overfor ham og hans ledelse at vi støtter ham. Vi har gjort det kjent for ham at vi vil og har fortsatt å bygge vår posisjon i det vi vurderer som en investeringsmulighet.
Økt eierandel
Utover høsten kjøpte Scorpio stadig flere Norse-aksjer. I august passerte Lauro-familien ti prosent eierandel. I oktober nådde de 20 prosent, og ble dermed største aksjonær, mens de vippet grunnlegger og toppsjef Bjørn Tore Larsen ned en plass.
De fleste kjøpene skjedde mens Norse-aksjen var på stigende kurs, men siden september i fjor har aksjen ligget i en fallende trend. Norse har siden den gang hentet inn over 600 millioner kroner for å holde seg flyvende gjennom vinteren, før selskapet inngikk en låneavtale med de to hovedeierne på inntil 20 millioner dollar i april.
Årets første kvartal endte med et tap før skatt på 680 millioner kroner, og selskapet har tapt milliardbeløp siden oppstart i 2021. Tapene har gjort innhugg i balansen, med bokført egenkapital på minus 146,5 millioner ved utgangen av mars. Likevel mener selskapet at de virkelige verdiene er høyere og i pluss.
I et tidligere intervju har Norse-sjef Bjørn Tore Larsen uttalt at selskapet ikke trengte mer penger. Etter å ha investert 345 millioner kroner, ville flygründeren heller ikke sette et tak på hvor mye han var villig til å investere. – Men jeg har ingen planer om å investere mer. Hva jeg velger å gjøre i fremtiden, skal man aldri forskuttere, sa Larsen.