International Air Transport Association (IATA) har sluppet data for den globale flytrafikken i mai 2024. Tallene viser en økning på 10,7 prosent i den totale etterspørselen, målt i inntektspassasjerkilometer (RPK), sammenlignet med mai 2023. Men IATA’s generaldirektør uttrykker også misnøye over den europeiske trafikkledningen og den store mengden forsinkede flyvninger.
I mai 2024 opplevde alle regioner en betydelig vekst på internasjonale passasjermarkeder sammenlignet med mai 2023, med kabinfaktorer som økte i alle regioner unntatt Nord-Amerika. Den totale flykapasiteten, målt i tilgjengelige setekilometer (ASK), økte med 8,5 prosent sammenlignet med året før (YoY). Kabinfaktoren i mai var 83,4 prosent (+1,7 ppt sammenlignet med mai 2023), en rekordhøy nivå for mai. I Europa økte trafikken med 11,7 prosent, kapasiteten økte med 11,3 prosent og belegningsgraden var 84,7 % (+0,3 ppt sammenlignet med mai 2023).
Globalt økte etterspørselen etter utenlandsflyvninger med 14,6 prosent sammenlignet med mai 2023. Kapasiteten økte med 14,1 prosent på årsbasis og kabinfaktoren forbedret seg til 82,8 prosent (+0,3 prosentpoeng i mai 2023).
Flyselskap fylte 83,4 % av setene
Den globale innenrikstrafikken steg med 4,7 prosent sammenlignet med mai 2023; kapasiteten økte med 0,1 prosent på årsbasis og kabinfaktoren var 84,5 prosent (+3,8 ppt sammenlignet med mai 2023).
Fritidsreisende økte med nesten 6 prosent og vekst-trenden viser ingen tegn på å avta. Flyselskapene gjør alt de kan for å sikre smidige reiser for alle reisende under den travle sommerperioden. Men våre forventninger til flytrafikktjenester testes allerede. Med 5,2 millioner minutter forsinkelser av flykontrolltjenester i Europa allerede før høysesongen begynner, er det tydelig at Europas leverandører av flytrafikktjenester (ANSP) har uløste utfordringer. Og de 32 000 flyforsinkelsene under Memorial Day-helgen i mai viser at utfordringene gjenstår også i USA.
Flyselskapene er ansvarlige overfor sine kunder; ANSP må også være det. Tjenestenivået er avgjørende for deres flyselskapskunder og for millioner av reisende. Vi trenger alle at de gjør jobben sin effektivt.
Willie Walsh, IATA’s generaldirektør.
Om IATA
International Air Transport Association (IATA) er en bransjeorganisasjon for verdens flyselskaper. Grunnlagt i 1945, representerer IATA omtrent 290 flyselskaper som står for 82 prosent av verdens totale lufttrafikk. Organisasjonen arbeider for å fremme sikkerhet, pålitelighet, tillit og økonomisk levedyktighet i lufttransportindustrien. IATA spiller en nøkkelrolle i utviklingen av globale standarder og forskrifter for flyindustrien, og jobber tett med myndigheter og internasjonale organisasjoner for å sikre at luftfarten forblir en sikker og effektiv transportform.
- Standardsetting: IATA utvikler og vedlikeholder globale standarder for flyindustrien, inkludert sikkerhetsprotokoller, driftsprosedyrer og teknologiske innovasjoner. Disse standardene bidrar til å sikre enhetlighet og sikkerhet på tvers av bransjen.
- Opplæring og utvikling: IATA tilbyr omfattende opplæringsprogrammer for luftfartsprofesjonelle, inkludert kurs i flysikkerhet, operasjonell effektivitet, kundeservice og miljøstyring. Organisasjonen driver også forskning og utviklingsprosjekter for å fremme innovasjon i bransjen.
- Lobbyvirksomhet: IATA representerer flyselskapers interesser overfor myndigheter, internasjonale organisasjoner og andre interessenter. De arbeider for å påvirke politikk og reguleringer som påvirker luftfartsindustrien, med mål om å fremme en mer effektiv og konkurransedyktig sektor.
- Data og analyse: IATA samler inn og analyserer omfattende data om flytrafikk, økonomiske trender og passasjerpreferanser. Denne informasjonen brukes til å informere beslutningstaking og strategisk planlegging for flyselskaper og andre aktører i bransjen.
- Bærekraft: IATA er forpliktet til å fremme bærekraft i luftfarten. Organisasjonen jobber med initiativer for å redusere karbonutslipp, forbedre drivstoffeffektivitet og utvikle miljøvennlige teknologier. IATA støtter også globale mål om karbonnøytral vekst og netto nullutslipp innen 2050.
Med sitt omfattende nettverk og ekspertise spiller IATA en avgjørende rolle i å forme fremtiden for global luftfart.