Da var det bare to igjen, og på sikt vil også disse bli faset ut. På Lufthansas knutepunkt i München er det nå bare to Airbus A340-600 igjen. Tidligere var hele flåten stasjonert ved knutepunktet i München.
De 17 firemotors flyene utgjorde i flere år ryggraden i den interkontinentale flåten i Bayern. Det markante jetflyet forblir en allrounder og fløy på lengre ruter som til Sør-Amerika, Sørøst-Asia eller USAs vestkyst, men fløy også til Midtøsten og India.
Under pandemien ble flyene satt på bakken, og en reaktivering ble midlertidig utelukket. Men etterspørselen kom raskt tilbake, og forsinkelser for nye fly var og er forsinket. Derfor ble ti eksemplarer hentet ut av lageret og først plassert i München. Der var det tidvis ingen langdistansefly som hadde First Class ombord – en annen grunn for beslutningen.
München: Lufthansa tar farvel med A340-600
Flåten deltes mellom begge knutepunktene i Frankfurt og München. Nå er åtte Airbus A340-600 basert i Frankfurt. De gjenværende eksemplarene i München er D-AIHF og D-AIHP. Begge er planlagt på faste ruter, og pendler mellom Bayern og Newark lufthavn (EWR) i New Jersey og Mumbai (BOM) i India.
Første juli ble ruten fra München til Delhi endret fra A340-600 til A380. Som en konsekvens overførte flyselskapet D-AIHV til Frankfurt. Flyet brukes blant annet til Shanghai, Boston og Washington. Tre dager senere overførtes også D-AIHI til Frankfurt. I denne sammenhengen siterer aereTELEGRAPH en talsperson fra flyselskapet:
“Fra oktober er det planlagt at også de resterende A340-600 vil bli satt inn i Frankfurt.”
Airbus A340-600 er over 10 meter lenger enn -300 modellen, og verdens nest lengste passasjerfly, mer enn 4 meter lenger enn 747-400. Flyet har fire Rolls-Royce Trent 556-motorer. Det har også et ekstra understell med fire hjul i skrogets senterlinje for å bære den økte maksimalvekten ved avgang.
Denne artikkelen gir en grundig oppdatering om Lufthansas Airbus A340-600-flåte og de strategiske endringene i flyselskapets operasjoner.