
Emirates er nå verdens største flyselskap, målt etter antall internasjonale passasjerer som flys via knutepunktet i Dubai til hele verden. Flyselskapet har hittil vært selvstendig og ikke en del av noen av de store luftfartsalliansene, som for eksempel Star Alliance, SkyTeam eller Oneworld. Selv om det har vært spekulasjoner om at Emirates skulle bli med i Star Alliance, har flyselskapet avvist dette kategorisk. Dette betyr imidlertid ikke at de alltid må være konkurrenter.

Midtøsten-flyselskapenes unike posisjon
I mange år var medlemskap i en allianse ikke et alternativ for flyselskaper fra Midtøsten, da de ofte ble sett på som den ultimate konkurrenten av flyselskaper fra Europa, Nord-Amerika og Asia. Med milliardbeløp fra statskassene ble det skapt store og meget gode flyselskaper som utgjorde betydelig konkurranse. Da Qatar Airways ble med i oneworld-alliansen, ble det klart at ME3 (Emirates, Qatar Airways og Etihad Airways) ble akseptert i alliansene.
Oman Air blir snart en del av oneworld-alliansen. Men for Emirates er medlemskap i en allianse fortsatt ikke aktuelt. Noe Adnan Kazim, CCO i Emirates, nylig bekreftet i et intervju med aeroTelegraph:
Vi har for lenge siden forlatt ideen, og den har aldri vært en del av vårt DNA. Med vår nåværende størrelse er vi for store til å kunne vurdere medlemskap.
Partnerskap som strategi istedenfor luftfartsalliansene
Etter dette kom et stort men. Emirates interesserer seg absolutt for partnerskap, og de har allerede flere:
Vi har i dag en solid posisjon når det gjelder partnerskap. Vi har nesten 120 interline- og 30 codeshare-avtaler. Ikke bare med flyselskaper, men også med jernbaneselskaper og helikopteroperatører. Vi tror dette er en riktig tilnærming, fordi det skaper en bilateral vinn-vinn-situasjon. Med denne typen samarbeid har vi utvidet nettverket vårt til over 800 destinasjoner.
Dette understreker en viktig trend i bransjen: individuelle partnerskap. For Emirates er spesielt partnerskapene med United Airlines og Air Canada i Star Alliance bemerkelsesverdige, samt med Qantas fra oneworld-alliansen. Alle disse partnerskapene bidrar til å betjene spesifikke markeder optimalt.

Fordeler for passasjerene
Disse partnerskapene betyr ofte at passasjerene kan fly som om Emirates, United Airlines, Air Canada eller Qantas var i en allianse. Frequentflyers og premium-passasjerer fra United, Air Canada og Qantas kan benytte Emirates-lounger, og i Sydney kan de bruke Qantas-loungene. Flyene håndteres i terminalene til den respektive partneren, som i Dubai betyr det moderne Terminal 3. I tillegg er det ofte mulig å samle og bruke miles på tvers av disse selskapene. For Emirates gir disse partnerskapene tilgang til mange ekstra destinasjoner, noe som gjør at de kan tilby reiser til over 800 destinasjoner gjennom individuelle partnerskap – nesten som å være i en allianse.

Muligheter i Europa
Når man ser på listen over partnere, er det tydelig at Emirates fortsatt er svakt representert i Europa og derfor ikke har perfekt tilgang til mange markeder. Partnerskapet med Condor kan avhjelpe noe, men Emirates har også hatt samtaler med Lufthansa. Et partnerskap mellom Lufthansa og Emirates vil åpne mange nye destinasjoner i Europa for Emirates og gi Lufthansa muligheten til å dekke mange destinasjoner i Asia effektivt via Dubai. Den pågående situasjonen med stengt luftrom over Russland har endret forretningsreisene til Asia betydelig, og Lufthansa er åpen for nye partnerskap. Et knutepunkt i Dubai har plutselig blitt svært attraktivt.