Boeing har gått med på å erklære seg skyldig i en kriminell svindel anklage knyttet til de fatale 737 Max-ulykkene, opplyste Justisdepartementet søndag. Dette skjer måneder etter at amerikanske påtalemyndigheter uttalte at luftfartsgiganten brøt en avtale fra 2021 som skjermet selskapet fra rettsforfølgelse.
Avtalen og dens konsekvenser
Under avtalen har Boeing gått med på å betale en bot på 243,6 millioner dollar (ca. 2,5 milliarder NOK). En uavhengig etterlevelsesmonitor vil også bli utnevnt til å overvåke Boeings etterlevelse i en treårig prøvetid. Boeing må også investere minst 455 millioner dollar (ca. 4,7 milliarder NOK) i etterlevelses- og sikkerhetsprogrammer, ifølge en rettsinnlevering fra amerikanske påtalemyndigheter sent søndag. For at avtalen skal tre i kraft, må den godkjennes av en føderal dommer.
Møte med pårørende
Boeing har også gått med på at styret skal møte pårørende til ofrene for ulykkene, under avtalen.
Valget Boeing måtte ta
Avtalen tvang Boeing til å velge mellom å erklære seg skyldig og akseptere de vedlagte vilkårene, eller gå til rettssak, nettopp mens selskapet forsøkte å vende en ny side i sine produksjons- og sikkerhetskriser, velge en ny administrerende direktør og kjøpe opp fuselageprodusenten Spirit AeroSystems.
Potensielle konsekvenser for Boeing
En skyldig erklæring vil merke flyprodusenten som en forbryter og kan komplisere selskapets evne til å selge produkter til den amerikanske regjeringen. Omtrent 32 % av Boeings nesten 78 milliarder dollar (ca. 807 milliarder NOK) i inntekter i fjor kom fra forsvars-, romfarts- og sikkerhetsenheten.
Boeings uttalelse
Vi kan bekrefte at vi har kommet til en prinsippavtale om vilkårene for en løsning med Justisdepartementet, under forutsetning av memorialisering og godkjenning av spesifikke vilkår.
Boeing i en uttalelse.
Tidligere avtale fra 2021
I mai uttalte Justisdepartementet at Boeing hadde brutt avtalen fra 2021. Under denne utsatte påtaleavtalen gikk Boeing med på å betale 2,5 milliarder dollar (ca. 25,9 milliarder NOK), inkludert en opprinnelig bot på 243,6 millioner dollar (ca. 2,5 milliarder NOK), kompensasjon til flyselskaper og et fond på 500 millioner dollar (ca. 5,2 milliarder NOK) for ofrenes pårørende.
Ny sikkerhetskrise
Denne avtalen fra 2021 skulle utløpe to dager etter at en dørpanel blåste ut av en nesten ny 737 Max 9 operert av Alaska Airlines den 5. januar. Selv om det ikke var noen alvorlige skader, skapte ulykken en ny sikkerhetskrise for Boeing.
Anklager om kriminell svindel
USA anklaget Boeing for konspirasjon for å bedra myndighetene ved å villede regulatorer om inkluderingen av et flykontrollsystem på Max som senere ble implisert i de to Max-ulykkene — en Lion Air-flyvning i oktober 2018 og en Ethiopian Airlines-flyvning i mars 2019. Alle 346 personer ombord på flyvningene ble drept.
Amerikanske påtalemyndigheter hadde fortalt ofrenes pårørende den 30. juni at de planla å søke en skyldig erklæring fra Boeing, en plan ofrenes advokater kalte «en hyggelig avtale.»
Paul Cassell, en advokat for ofrenes pårørende, sa at han planlegger å be den føderale dommeren i saken om å avvise avtalen og «rett og slett sette saken opp for en offentlig rettssak, slik at alle fakta rundt saken vil bli belyst i et rettferdig og åpent forum for en jury.»