Heathrow-sjef administrerende direktør, Thomas Woldbye, sier at han forfølger en tredelt vekststrategi etter å ha innsett at den etterlengtede tredje rullebanen fortsatt ligger mer enn et tiår unna, i beste fall. Thomas Woldbye var tidligere sjef for København lufthavn Kastrup.
For oss er det fortsatt en del av strategien—det burde det være, fordi etterspørselen ser ut til å være der, fortalte Woldbye delegater på Airports Council International Europe Annual Congress and General Assembly i Istanbul. Den tredje rullebanen, tror jeg, blir sett på som en slags mirakelløsning. Men uansett hvor raskt vi gjør det, vil det ta 10 eller 15 år.
Thomas Woldbye, CEO – London Heathrow Airport.
Heathrow-sjef – håp for tredje rullebane
Likevel delte Woldbye et glimt av håp for den tredje rullebanen. På kvelden før valget i Storbritannia 4. juli, delte han et sitat fra Labour-politiker Rachel Reeves: “Jeg har ingenting imot å utvide flykapasiteten. Jeg vil at Heathrow skal være det europeiske knutepunktet for reise.”
Kommentarene er betydelige fordi Reeves er på vei til å bli Storbritannias neste finansminister etter at Labour sikret en valgkrets seier.
Utfordringer og debatt
Debatten om Heathrows tredje rullebane har pågått i flere tiår. Det så ut til at prosjektet skulle gå videre da pandemien knuste reiseetterspørselen. På omtrent samme tid avkjølte den konservativt ledede regjeringen i Storbritannia seg tydeligvis på ideen.
En av hovedutfordringene er at den foretrukne posisjonen—nord for de nåværende to parallelle rullebanene—ville kreve rivingen av en historisk landsby rett utenfor flyplassens perimeter og omlegging av Londons hovedomkjøringsvei vest for flyplassen.
Helhetlig diskusjon om luftfartens rolle
Woldbye, som ble utnevnt til Heathrow-sjef i oktober 2023, sier han ønsker å ha en “helhetlig” diskusjon med regjeringen om luftfartens rolle. “Vi trenger den bredere diskusjonen om strategi, fordi tilgjengelighet og tilkobling er så viktig,” sa han.
Tre-delt vekststrategi
I mellomtiden jobber Heathrows ledergruppe “virkelig med kapasitets spørsmålet på tre spor,” ved å maksimere bruken av eksisterende infrastruktur, optimalisere prosesser og fortsette med “mindre infrastrukturinvesteringer.”
Vi jobber med alle tre løsningene parallelt, men neste fase er hva vi kan gjøre med mindre infrastrukturinvesteringer, utvide terminaler eller erstatte terminaler fortsatt innenfor det eksisterende rullebane nettverket.
Rimelige priser og verdi for brukerne
Heathrow vil også jobbe med flyselskaper for å levere sine tjenester til en “rimelig pris,” og skape verdi for sine brukere, sa Woldbye.
“Vi trenger å bli mer effektive. Hvorfor skulle vi ikke? Hvis du ser på Heathrow, sier folk at det er for dyrt,” bemerket Woldbye. “Når jeg ser på verdien som flyselskapene får fra Heathrow, er den enorm. Så det handler om hva du betaler for. Det jeg er ute etter er at vi trenger å diskutere hva som er verdi for passasjerer og for flyselskaper, i stedet for bare å snakke pris. Alle vil ha ting billigere.”
Samarbeid med flyselskapene
Woldbye erkjente at flyselskapene er Heathrows betalende kunder. “Kanskje fokuset har vært mindre enn tidligere,” sa han. “For å oppnå ett av våre store strategiske mål, som er å skape ekstra kapasitet innenfor infrastrukturen vi allerede har, trenger vi det samarbeidet med de flyselskapene for å være mye nærmere enn det har vært tidligere. Og derfor må vi virkelig behandle våre flyselskaper som de kundene de er.”
Fremtidige passasjermål
Heathrow håndterte nesten 81 millioner passasjerer i 2019—en rekord—og har som mål å nå 96 millioner innen 2036. Woldbye sa også at ideen om konkurranse, både med andre London-flyplasser og andre globale knutepunkter, er overdrevet.
Konkurranse og marked
“Hvis vi ser på Gatwick, er det knapt noen overføring av trafikk. Det er all lokal trafikk. Hvis du vil til London, drar du til en London-flyplass. Derfor konkurrerer vi ikke med Dubai eller Istanbul for all den trafikken, ikke sant? Sytti-fem prosent av trafikken min er lokal. Så vi konkurrerer egentlig bare om de 25%.”
Kilde:London Heathrow.