Det har vært mye diskusjon rundt fremtiden for Star Alliance-passasjerene på Oslo Lufthavn etter nyheten om at SAS vil avslutte driften av de nåværende loungene. Dette reiser spørsmålet: Vil OSL-loungen klare å håndtere den økte mengden passasjerer, eller står vi overfor en situasjon hvor kapasiteten blir overbelastet? Vil OSL-loungen drukne i antall reisende ?
Bakgrunn
SAS, som har drevet loungene for Star Alliance-medlemmene på Oslo Lufthavn, har besluttet å trekke seg fra denne operasjonen. Dette betyr at tusenvis av Star Alliance-passasjerer, som tidligere har hatt tilgang til disse fasilitetene, nå må finne alternativer for sine pre-flight behov. Vil OSL-loungen drukne i antall reisende, eller finner flyplassen nye alternativer ?
Mulige konsekvenser
Med overgangen til en felles OSL-lounge, er det sannsynlig at antallet passasjerer som benytter seg av loungen vil øke betydelig. Dette kan føre til flere utfordringer:
- Overbelastning: OSL-loungen kan oppleve betydelig overbelastning, spesielt i peak-reisetider, noe som kan føre til at fasilitetene blir mindre komfortable og at servicenivået synker.
- Redusert service kvalitet: Med en større mengde passasjerer, kan det bli utfordrende å opprettholde den høye standarden for service som reisende forventer. Dette inkluderer alt fra tilgang til mat og drikke til renhold og tilgjengelighet av sitteplasser.
- Logistiske utfordringer: Økt bruk kan også føre til logistiske utfordringer, som lengre køer ved innsjekkingsskranker og toaletter, samt en generell nedgang i passasjer-opplevelsen.
Vil OSL-loungen drukne i antall besøkende – innbytter benken
OSL Lounge Premium er forbeholdt flyselskaper og enkelte kundeavtaler, denne delen har begrenset åpningstider sammenlignet med loungens hovedareal. Loungen kan benyttes med premium billett, samt enkelte bonuskort, hos følgende flyselskaper:
- Air Baltic
Air France– flytter til SkyTeam- Air Serbia
- Atlantic Airways
- British Airways
- Emirates
- Ethiopian Airlines – kunne benytte begge
- Finnair
- Iberia
- Icelandair
KLM– flytter til SkyTeam- Luxair
- Sunclass Airlines (Premium passasjerer)
- TUI Fly Nordic (Premium passasjerer)
- Austrian Airlines – kommer fra Star Alliance (SAS loungen)
- Brussel Airlines – kommer fra Star Alliance (SAS loungen)
- Lufthansa – kommer fra Star Alliance (SAS loungen)
- Swiss – kommer fra Star Alliance (SAS loungen)
- TAP Air Portugal – kommer fra Star Alliance (SAS loungen)
- Turkish Airlines – kommer fra Star Alliance (SAS loungen)
Tiltak for å møte utfordringene
For å møte den potensielle økningen i passasjerer og forhindre overbelastning, kan Oslo Lufthavn vurdere følgende tiltak:
- Utvidelse av loungen: Investering i utvidelse av loungen for å øke kapasiteten og sikre at alle passasjerer har tilgang til de fasilitetene de trenger.
- Forbedret logistikk: Implementere bedre logistikksystemer for å håndtere større folkemengder, som flere innsjekkingsskranker og hyppigere renholdsrutiner.
- Tilpasset service: Tilpasse service-modellene for å sikre at kvaliteten opprettholdes selv med et høyere antall brukere, som å øke antall ansatte i loungen i peak-reisetider.
Konklusjon
Selv om utfordringene kan være betydelige, vil riktig planlegging og investering i fasilitetene bidra til at OSL-loungen kan håndtere den økte mengden passasjerer på en effektiv måte. Det vil kreve samarbeid mellom flyplass-operatører, flyselskaper og lounge-personalet for å sikre en smidig overgang og opprettholde en høy standard for passasjeropplevelsen.
Kilde: Avinor.
Skjønner ikke denne artikkelen? Er den redaksjonell? Et intervju med Avinor? Blir det utfordringer, eller bare kanskje? Fryktelig dårlig.
Hei Patrick, bekymringer fra våre trofaste lesere.