Lufthansa Group taper rundt 500 millioner euro årlig på grunn av forsinkede leveranser, uttalte konsernsjef Carsten Spohr til Reuters på et forretnings arrangement i Stuttgart. Dette tilsvarer omtrent 5,8 milliarder norske kroner (NOK).
Alvorlige konsekvenser av forsinkelsene
Spohr innrømmet at de nåværende forsyningskjedeproblemene har en «brutal» innvirkning på selskapet, ettersom «ingen fly ankommer i tide». Han forventer at problemene vil fortsette å påvirke selskapet utover 2030.
Lufthansas forsinkede leveranser og ordrebok
Ifølge ch-aviation fleets-modulen har Lufthansa rest-ordre bestillinger på 229 fly direkte fra produsentene, inkludert:
- 40 A220-300
- 33 A320-200N
- 17 A321-200NX
- 29 A350-900
- 10 A350-1000
- 40 B737-8
- 1 B777-200F
- 7 B777-8F
- 20 B777-9
- 34 B787-9
Mens bestillingene er allokert til det tyske flyselskapet, vil noen fly bli levert til dets datterselskaper. Swiss har en egen bestilling på ni A320-200N og fem A321-200NX.
ITA Airways og nye bestillinger
ITA Airways, som er i ferd med å bli det nyeste datterselskapet i Lufthansa Group etter at Europakommisjonen godkjente oppkjøpet, har egne bestillinger på fem A220-100, elleve A320-200N og ni A330-900.
Lufthansas behov for nye leveranser
Nye leveranser er nødvendige ikke bare for å matche markedsveksten, men også for å kompensere for fly som er satt på bakken. Spohr avslørte at rundt 100 av konsernets omtrent 750 fly for øyeblikket er lagret enten på grunn av vedlikehold eller pensjonering. Konsernet har vært åpen om virkningen Pratt & Whitney PW1100G-motorproblemer har hatt på flåten deres. Når det gjelder Lufthansas flåte alene, er tretten av deres tretti A320-200N og syv av deres sytten A321-200NX for øyeblikket inaktive.
Økonomisk innvirkning og fremtidige samtaler
Konsernets totale inntekter i 2023 var på 35,4 milliarder euro, tilsvarende omtrent 411 milliarder norske kroner (NOK). Under den siste investorkonferansen, som dekket første kvartal 2024, sa finansdirektør Remco Steenbergen at diskusjonene med Pratt & Whitney om kompensasjon relatert til PW1100G-motorproblemene pågår. Mens Lufthansa hadde håpet å avslutte forhandlingene i andre kvartal, har de ennå ikke gitt ut noen informasjon om hvorvidt en avtale er nådd.