Flyselskap Star Alliance

Turbulens flyet til Singapore Airlines-fly tilbake i luften

Singapore Airlines Early Bird kraftig turbulens Singapore Airlines tilbyr erstatning Turbulens flyet til Singapore Airlines
SQ B777-300ER. Foto: Singapore Airlines.

Et Singapore Airlines fly som opplevde kraftig turbulens den 21. mai, og resulterte i ett dødsfall og mange skader, er tilbake på vingene.

Den 23. juli gjennomførte Boeing 777-300ER-flyet en funksjonstest – den første flyvningen siden flyet returnerte til Singapore fra Bangkok for to måneder siden, ifølge data fra FlightRadar24.

Screenshot Flightradar 24.com

 

Turbulens flyet til Singapore Airlines gjennomførte funksjonstest

Flyet tok av fra Changi Airport klokken 13:50 og fløy omtrent 400 km østover. Det gjorde flere runder over vannet nær Kalimantan i Indonesia før det returnerte til Singapore klokken 16:00. Piloter fra SIA opererte testflyvningen, ledsaget av et team av ingeniører.

Flyselskapet understreker at sikkerhet er deres høyeste prioritet. Flyet returneres til aktiv tjeneste etter at det erklæres operativt klarert av flyselskapets ingeniør- og flyoperasjonsteam. Reparerer av kabinen, som viste skader på takpaneler og eksponert rør, er nå fullført.

Foto: Singapore Airlines.

Turbulens-hendelsen i mai

Den 21. mai opplevde flyvning SQ321 fra London til Singapore plutselig ekstrem turbulens over Myanmar. Flyet, med 211 passasjerer og 18 besetningsmedlemmer, måtte nødlande på Suvarnabhumi Airport i Bangkok. En britisk passasjer, Geoffrey Kitchen (73), døde av et mistenkt hjerteinfarkt. Mange andre ble alvorlig skadet og behandlet på Samitivej Srinakarin Hospital, Samitivej Sukhumvit Hospital og Bangkok Hospital.

Oppdatering om passasjerene

To passasjerer mottar fortsatt medisinsk behandling på et sykehus i Bangkok, men flyselskapet  vil ikke gi ytterligere detaljer på grunn av konfidensialitet. Den 10. juni sendte selskapet kompensasjonstilbud til passasjerene på den berørte flyvningen.

Passasjerer med mindre skader ble tilbudt USD 10 000 (ca. 13 500 kroner). De med mer alvorlige skader ble tilbudt USD 25 000 som en forskuddsbetaling, før individuelle diskusjoner om endelig kompensasjon. På grunn av personvern har SIA ikke oppgitt hvor mange som har akseptert disse tilbudene eller hvor mye kompensasjon som er utbetalt så langt.

SIA viste til konfidensialitet når de avsto fra å gi oppdateringer om statusen til mannskapet som var om bord, eller hvor mange som har returnert til arbeid. “SIA er forpliktet til å gi all nødvendig støtte og assistanse til passasjerer og besetningsmedlemmer som var om bord på SQ321,” uttalte selskapet.