
SAS har bekreftet en bestilling på 45 nye Embraer E195-E2 regionalfly, med opsjoner på ytterligere 10 fly. Leveransene skal gå til datterselskapet SAS Link, og erstatter selskapets eldre E195-fly fra første generasjon. Bestillingen markerer et tydelig valg – og et overraskende fravalg: Airbus A220.
SAS valgte tidligere Airbus for å standardisere flåten
Valget av Embraer fremfor A220 kommer i kontrast til SAS’ forrige store flyordre, da selskapet gikk «all-in» på Airbus med A320neo, A330 og A350. Den gangen var målet å bygge en enhetlig flåte med lavere vedlikeholdskostnader, enklere pilottrening og større fleksibilitet. Derfor fremstår dagens bestilling fra Embraer som et strategisk skifte – i hvert fall på regionalnivå.
Regionalfly med Brasiliansk flagg
Mens mange forventet at SAS ville fortsette sin Airbus-strategi og velge A220 som sitt neste regionale jetfly, falt valget altså i stedet på brasilianske Embraer. E195-E2 vil gi en mer sømløs overgang i driften for SAS Link, som allerede flyr dagens E195. Flyene kan også erstatte wet-leased ATR turboprop-fly og CRJ-maskiner på sikt.

Hvorfor ikke Airbus?
Valget kan virke overraskende – særlig fordi LOT Polish Airlines nylig gikk i motsatt retning og byttet ut sin Embraer-flåte med en stor ordre på opptil 84 Airbus A220. LOT begrunnet sitt valg med bedre passasjer opplevelse, lavere støy og større kapasitet i A220 – noe som gir rom for vekst.
Men for SAS kan driftskontinuitet og lav implementeringsrisiko ha veid tyngre. Embraer E195-E2 bygger videre på en plattform SAS Link allerede kjenner, og det nye flyet tilbyr redusert drivstofforbruk og god ytelse på korte ruter.
SAS Link skal vokse
SAS Link ble etablert som SAS’ regionale datterselskap og flyr i dag blant annet innenriksruter i Norge og mellom små og mellomstore byer i Norden og Nord-Europa. Med denne bestillingen signaliserer SAS en langsiktig satsing på det nordiske markedet, og på å beholde kontroll over regionaltrafikken.
frequentflyer.no følger utviklingen i flyflåtene til de nordiske selskapene tett – og holder deg oppdatert på det som skjer i luften.