Nye landingstider (slot-par) på London Heathrow er praktisk talt umulig å få tak i. Derfor må SAS foreta en omrokkering når den nye ruten Sälen skal flys.
Mot slutten av desember vil SAS begynne ruteflyvninger mellom London Heathrow og Scandinavian Mountain Airport, den nye flyplassen i Sälen. Det er foreløpig uklart om det er SAIL, SAS ‘irske enhet eller SAS selv som skal trafikkere ruten med en Airbus A320 neo. Men i følge SAS sin ruteplan er det SAS som foretar den aller første flyvningen 28. desember 2019.
Arlanda mister slot-par til fordel for skiturisme
SAS har imidlertid ikke tilgang til flere start- og landinger på Heathrow. Selskapet har tvert imot solgt en rekke slot par gjennom årene, blant annet for å styrke økonomien. I 2015 og 2017 forsvant to slot par ved hver transaksjon. Selskapet hentet angivelig inntekter inn 157 millioner dollar totalt. Inntektene betød at ruten fra Gøteborg til London, etter et kortere samspill på Stansted, forsvant fra SAS nettverk. Ved det forrige og hittil siste salget i mars 2017 ble det også konkludert med at SAS kan beholde de to slottene i en periode på inntil tre år, dvs. ett stykke inn i neste år.
I SAS sitt reservasjons system (GDS) viser ruteplanen for SK1535 / 1536 til Sälen en avgang fra Heathrow klokka 06.40 med landing på Scandinavian Mountain Airport 10.00 og retur 11.25 med landing 12.55 i London. Det er nesten identisk med SK1530 som starter fra Heathrow 06.40 og lander på Arlanda 10.05 med retur som SK531, avgang Arlanda 11.15 og ankomst Heathrow 12.55.
Dermed bytter SAS en gang i uken på lørdager og i vintersesongen slottet for den tidlige flyvningen mellom London og Stockholm til London – Sälen med en rutetabell som holder for slot paret på Heathrow.
Hva er et «Slot par»
Landing slot, takeoff slot eller airport slot (egentlig en «luke») er en rettighet flyplasseier selger til et flyselskap som gir dette en mulighet til å tilpasse sine landinger og avganger til et bestemt klokkeslett.
Landing slots blir tildelt i henhold til retningslinjer gitt av IATA’s Worldwide Airport Slots Group. Alle flyplasser verden over er kategorisert, enten som Level 1 (Non-Coordinated Airport), Level 2 (Schedules Facilitated Airport) eller Level 3 (Coordinated Airport).
Tildelte landing slots kan ha kommersiell verdi. For eksempel betalte Continental Airlines (Nå United Airlines) 209 millioner dollar til GB Airways for fire par slots (landing og avgang) på London Heathrow Airport. Hvis et flyselskap ikke bruker de tildelte slots kan selskapet miste disse. Slots må brukes minst 80 % i løpet av seks måneder. Selskapet kan drive «ghost» / spøkelses flyvninger eller tomme flyvninger for å opprettholde sine rettigheter.
SAS: Sjette største selskapet på LHR
Med sine 18 slots (landingsrettigheter) er SAS i dag det sjette største flyselskapet ved den travle London flyplassen. Forut for salget hadde SAS muligheter for 19 avganger / landinger på Heathrow. Etter at salget er gjennomført, sitter SAS igjen med 17 daglige landings-rettigheter.
Selskapet har i dag flyvninger fra København, Oslo, Stockholm og Stavanger med videreforbindelser til andre destinasjoner i Skandinavia og Norden.
Landingsrettigheter ved London Heathrow regnes som verdens mest verdifulle. Prisen flyselskapene er villig til å betale for dem vil være avhengig av tid på dagen og ukedag.
SAS har også tidligere solgt rettigheter ved Heathrow. For to år siden mottok SAS US $ 60 millioner (MNOK 513) da selskapet solgte en landings-rettighet til et ikke navngitt flyselskap. Det antas å ha vært American Airlines (AA).
Kilde: Wikipedia / Flygtorget.se