Flyselskap

Pilotforbundet raser mot SAS planer – «en krigserklæring»

SAS A350-900 XWB in flight. Foto: SAS

SAS planer om å plassere fremtidige fremtidige flykjøp i en uavhengig juridisk-enhet får pilotforeningen til å snakke om en «krigserklæring» mot de ansatte i flyselskapet, skriver Dagens Næringsliv. Pilotforbundet raser mot SAS planer.

Men pilotforeningsrepresentanten ser SAS-sjefens planer som en krigserklæring som pågår. Christian Laulund i SAS Pilot Group, som er en paraplyorganisasjon for pilotforeningene i Sverige, Norge og Danmark, sier til avisen at han frykter at SAS ønsker å ansette ansatte og / eller fly fra utlandet.

Pilotforbundet raser mot SAS. Christian Lauland – SPG Foto: Twitter

 

Pilotforbundet raser mot SAS

Hvis dette er slik SAS ønsker å gå frem, er det en krigserklæring mot SAS-pilotene, sier Christian Laulund til avisen. Han legger til at fagforeningene vil motsette seg alle slags løsninger der SAS-piloter blir erstattet av personell utenfra.

Rickard Gustafson prøver å helle olje på bølgene og forteller til avisen at ambisjonen er å fortsette å utvikle operasjoner med fly og mannskaper i Skandinavia for å utvikle kjernevirksomheten til SAS. Han understreker også at SAS har eid flere datterselskaper som finske Blue 1 og danske Cimber i flere år.

Jeg ser ikke noe drama i dette, for å være ærlig. Vi må dra nytte av den enhetlige flåten som vi endelig får i SAS.

I tillegg til fornyelsen av flåten, som er vårt viktigste initiativ for å redusere karbondioksidutslipp, har vi også gjort fremskritt i flere prosjekter som støtter vår utvikling mot mer bærekraftig flyreiser og redusert klimapåvirkning.

Vi har fortsatt arbeidet med å øke tilgjengeligheten og bruken av biodrivstoff og har gjort det lettere for reisende å kjøpe biodrivstoff, i tillegg til mengden som SAS allerede bruker. 31. oktober hadde vi gleden av å kunngjøre at det svenske langrennsteamet investerer i biodrivstoff for å redusere utslippene. Teamet kjøper biodrivstoff som tilsvarer drivstofforbruket for deres flyvninger mellom Stockholm og Östersund.

Rickard Gustafson.

SAS og airBaltic Pilotforbundet raser mot SAS
Foto: Montasje.

Bakgrunnen er aldrene flåte

Etter hvert som SAS får levert flere Airbus-fly og går over til en ren Airbus-flåte i kjernevirksomheten vil de dra nytte av det kostnadsmessig. Selskapet skal i tillegg ta grep for å ta i bruk mer teknologi for å effektivisere driften, redusere unødvendig redundans i systemet og videreutvikle produksjonsplattformen.

SAS er i ferd med å avhende de mindre og eldre Boeing- og Airbus-flyene sine. Det lager et «hull» i flåten som SAS-sjefen nå vil tette. Enten ved å starte et nytt selskap selv eller ved å leie inn noen andre til å fly dem. I kortdistanseflåten skal i første omgang de fire eldre Airbus A319 med 150 seter og de 61 Boeing 737-flyene med 123, 141 eller 183 seter (600-, 700- og 800-versjonen), erstattes med nye Airbus A320neo-fly med 180 seter.

Det er fortsatt uavklart hvordan SAS vil gå frem for å få til en ny regionalflåte. Selskapet står i realiteten mellom valget av to leverandører. Enten Brasilianske Embraer, som allerede har levert denne typen mindre jetfly til Widerøe. Eller europeiske Airbus, som har levert dette til Air Baltic og Swiss. I 2009 solgte SAS sin aksjepost i Air Baltic, en  eierandel på 47,2 prosent ble solgt til ledelsen i flyselskapet men inngikk i vår en codeshareavtale med selskapet.

Air Baltic har allerede mottatt 20 Airbus A220-300, og har ytterligere 46 i bestilling.

Fly I drift I bestilling Seter Notater
Airbus A220-300 20 46 145 AirBaltic var den første kunden av Bombardier CS300
Bombardier Q400 12 76 Skal fases ut i løpet av 2022 og erstattes av Airbus A220-300
Totalt 32 46

 

SAS Irland som fra sine baser i London og Malaga flyr ruter inn til Skandinavia der konkurransen med utenlandske selskap er tøffest, og skal videreføres med sine 9 A320neo.