Flyselskap

Er det kjøpt 20 Airbus A220 til SAS ?

20 Airbus A220
Foto: Airbus.

Nordic Aviation Capital har kjøpt 20 Airbus A220 til en hittil ukjent sluttkunde. Er det for dekke gapet hos SAS mellom A320neo og CRJ? Akkurat nå er det mange rykter som peker på at det er akkurat SAS som bygger ny flyflåte.

Det danske leasing selskapet Nordic Aviation Capital kjøpte rett før jul 20 Airbus A220. Men hvilket flyselskap som skal leie maskinene ble ikke offentliggjort. Ryktene sier at det er SAS som er sluttkunden. Det er basert på det interne brevet til de ansatte som lekket til media, et brev som diskuterer fremtidens behov for flyflåte hos flyselskapet. Isolert er dette ingen nyhet. Allerede i kommentarene til kvartalsrapporten som ble presentert 5. desember, skriver Richard Gustafson at i nær fremtid mangler flyselskapet et fly i størrelsen mellom A320neo og CRJ. Til omtrent 20 prosent av dagens ruteprogram hos SAS trenger de et fly med mellom 90 til 180 seter.

Spekulasjonene som har oppstått er om de mindre maskinene. Dersom, og når de entrer flåten, vil havne i et eget datterselskap tilsvarende det som i dag opererer fra SAS Irland. Noe som også er nevnt i kvartalsrapporten:

Vi må sikre en konkurranseevne som er egnet for mellomstore operasjoner.

Bekreftes av analytiker

Jeg er ganske overbevist om at de vil ha som mål å etablere et nytt eget selskap, akkurat som de gjorde med SAS Ireland. Det vil fortsatt holdes i SAS, men produksjonskostnadene vil være lavere som følge av billigere tariffavtaler og lavere lønninger.

Jacob Pedersen, flyanalytiker hos danske SydBank i et intervju med Dagens Nyheter.

SAS Boeing 737 skal erstattes. Blir det A220 ? Foto: PxHere

20 Airbus A220 gir konkurransekraft

En framtidig bestilling kan gjelde 20 til 30 nye jetfly med 120–150 seter hver. Planen er at disse skal brukes det SAS’ Airbus A320 med 180 seter blir for store, skriver Dagens Næringsliv. Behovet har oppstått fordi flyselskapet kvitter seg med fly av typen Boeing 737 i årene som kommer. Ledelsen i SAS vil innlemme de nye flyene i det de kaller en «selvstendig enhet», et eget flyselskap. Det er ikke kjent om selskapet skal eies av SAS eller om flyene leies inn av andre.

Et datterselskap utenfor Skandinavia, med lønningene og forholdene som hersker i det landet, er vanskelig å fordøye for de forskjellige fagforeningene i SAS. Drift i SAS Irland var en av grunnene bak den ukelange streiken i april i fjor, og som tydelig påvirket SAS årsresultat.

Konserndirektør og CFO Torbjørn Wist har kun jobbet i SAS i to år. Han har allikevel blitt delegert ansvaret for innkjøp av flyflåten til SAS-konsernet.

Vi ser at vi vil få et behov for fly som kan ta seg av den feeder-trafikken som de mindre Boeing-flyene våre har tatt seg av. Vi har ikke tatt stilling til hvordan dette vil organiseres i praksis med hensyn til hvor flyene skal plasseres eller i hvilken struktur de skal plasseres, bortsett fra at det vil bli en skandinavisk operasjon.

Airbus A220

Detter er Airbus A220

Airbus A220 tidligere kjent som Bombardier CSeries. Siden 2012 har vært under produksjon og utvikling av kanadiske Bombardier Aerospace.

Flytypen er et tomotors mellomdistanse jetfly. Serien er ment å erstatte CRJ-serien og har kapasitet til å frakte 110 til 160 passasjerer. Bombardier sitt svar på minste varianter i Airbus’ A320-serie og Boeings 737-serie.

Flyets rekkevidde ligger på mellom 4 200 og 5 600 kilometer. Farten er mellom 840 og 880 km/t og leveres i to underserier, A220-100 og A220-300. Sistnevnte har større passasjerkapasitet og lengre flykropp, som vist på figuren til høyre. Avhengig av flyselskapenes behov er flyene inndelt i klasser, enten i en kombinasjon av forretningsklasse og økonomiklasse eller en ren økonomiklasse. Setearrangementet er for økonomiklassens del et 2+3 i bredden og for forretningsklassen 2+2. Ellers kan her nevnes flyets egenskaper på rullebane, da det kan trafikkere rullebaner så korte som 1 100 til 1 400 meter.

A220-100 (tidligere CS100) fløy første gang i september 2013, mens den forlengede versjonen A220-300 (tidligere CS300) fløy første gang i februar 2015. En lang rekke flyselskaper har allerede tatt i bruk eller bestilt flytypen, av disse kan nevnes det svenske Malmö aviation, AirBaltic og Lufthansa.

Widerøe vurderte å kjøpe inn flytypen, men valgte i januar 2017 Embraer E-Jet E2 i stedet. Widerøe har pr 2017 kun Bombardier Dash 8-fly, men valgte bort Bombardier og C-serien fordi flyene var «litt i største laget».

1 comment

  1. Malmö Aviation har avbestilt sine CSeries/A220 ordre. Det må også sies at på tross av (relativt) dårlig salg, flyet har et meget bra rykte hos de operatørene som har den da ytelsene til både 100 og 300 variant er, i følge både Swiss og AirBaltic, over offisielle spesifikasjoner.

Comments are closed.