Lufthansa planlegger et nytt produkt ombord på sine Boeing 777X. Det tyske flyselskapet har bestilt i alt 20 modeller av Boeing 777X, som skulle ha blitt levert i perioden 2020-2025. Lufthansa planlegger Premium Business ombord på Boeing 777X.
Det var først planlagt at flygningen skulle skje sommeren 2019, men den ble utsatt på grunn av flere forhold, blant annet en ny motor bygget av General Electric. Datoen for den første flygningen, som er et viktig skritt på veien før flyprodusenten søker myndighetene om godkjenning av det nye flyet, ble imidlertid bli utsatt på grunn av været, opplyste Boeing denne uken.
Forsinkelsen har tilsynelatende gitt Lufthansa en ide. Gruppen arbeider for tiden med en ny mellomklasse, som skal bli en slags Premium Business eller Business Plus. Prosjektet er bekreftet av tre uavhengige kilder til det tyske nettstedet aero Telegraph. Kabin klassen vil bli en oppgradering av Business Class. Setene vil avvike betydelig fra de i resten av Business Class. Fremfor alt skal de tilby enda mer komfort og privatliv, og i likhet med andre flyselskaper, tilby en slags suite.
Lufthansa planlegger Premium Business class
Med rause mengder med plass som er gitt har gitt slike seter tittelen ‘tronen’. Det er disse setene som vil bli Premium Business, hvis det i det hele tatt skjer.
kke bare setet skal være bedre i Premium Business. Lufthansa ønsker også å tilby passasjerer en bedre service for høyere pris. Hvordan nøyaktig tilbudet vil se ut, er foreløpig ikke definert. I henhold til gjeldende planlegging forventer det tyske flyselskapet sin første Boeing 777X i begynnelsen av 2021.
En talsperson for Lufthansa bekrefter betraktningene. Imidlertid understreker han: «Det er ennå ikke tatt noen endelige avgjørelser.» Det som imidlertid er klart, er at det tyske flyselskapet kan avrunde tilbudet sitt med Premium Business. Det blir ingen førsteklasse i 777X. I tillegg kan den tilpasse den enda bedre til forskjellige kundegrupper og dermed generere merinntekter.
– også et nytt økonomiprodukt
Siden gruppen nå utvikler produkter for hele gruppen, vil den nye mellomklassen ikke bare bli installert i Boeing 777X fra Lufthansa. Det vil også bli introdusert hos andre nettverksselskaper. For eksempel vil den være innebygd i de 20 bestilte Boeing 787-erne, hvorav det ennå ikke er kjent om de vil dra til Lufthansa, Austrian Airlines eller Swiss. Imidlertid installeres det også når flyselskapene skal konvertere kabiner.
Innovasjoner er imidlertid ikke bare planlagt i Business Class. Lufthansa-gruppen planlegger også rader med økonomiseter med større benplass, en slags Economy Plus – for ikke å forveksle med Premium Economy, som har egne seter. Ulike flyselskaper tilbyr allerede slike. Så på KLM er det såkalte Economy Comfort-seter på langdistansefly, som tilbyr 10 centimeter mer seteravstand og et ryggstøtte som kan justeres lenger bak. Dette handler også om å generere merinntekter.
Da Lufthansa avslørte den nye kabinen til Business Class som skulle installeres i D-ABTA, den første Boeing 777-9, var en ting tydelig; det kommer til å bli en enorm forbedring. Direkte adgang til midtgangen fra hvert sete blir nødvendig i premium kabinerr, og Lufthansa har forpliktet seg ved å velge en 1-1-1 og 1-2-1 vekslende konfigurasjon i virksomheten.
Det interessante med denne spesielle utformingen er at konfigurasjonen, hver andre rad eller så, gir ett seter i midten av hytta uten naboer. Dette setet har ikke bare mer privatliv på grunn av dets isolerte natur, det har også mye mer luft, takket være sidekonsollen på begge sider av setet.