Flyselskap

SAS forlenger kansellering av Kina-flygninger

SAS forlenger kansellering
SAS Airbus A350-900 XWB. Foto: SAS.

SAS har besluttet å suspendere flygningene til Shanghai og Beijing til og med 29. mars 2020, opplyses det i en pressemelding. SAS forlenger kansellering til fastlands Kina, og det er på grunn av sikkerheten til passasjerer og ansatte. Årsaken er utbruddet av coronaviruset i Kina.

Berørte passasjerer kan få tilbake pengene sine, eller kan booke om billettene vederlagsfritt. 30. januar meldte SAS at alle fly til og fra Shanghai og Beijing ville bli suspendert frem til 9. februar. Opprinnelig tilbyr SAS tolv ukentlige ruter til fastlands Kina (Shanghai og Beijing). Selskapet opplyser at flygningene til Hongkong vil gå som planlagt, men at selskapet vurderer situasjonen nøye fortløpende.

En rekke andre flyselskap har også suspendert flygninger til Kina. Det nye coronaviruset har kostet over 1.400 mennesker livet i Kina og nær 60.000 er smittet. På et cruiseskip som ligger for anker utenfor kysten av Japan, er det registrert 218 smittetilfeller.

SAS forlenger kansellering – taper million beløp

Aksjeanalytiker Jacob Pedersen hos Danske Sydbank mener at å kanselleringen av rutene til Kina kan bli dyrt for SAS. Han hevder at mellom 8-10 prosent av flyselskapets inntekter årlig generes på rutene til og fra Beijing og Shanghai, men at dette er noe lavere i februar og mars på grunn av lavsesong.

Vi anslår at to måneder uten Kina-ruter kan koste selskapet rundt 200 millioner svenske kroner i tapte inntekter. Samtidig sparer selskapet også noen kostnader ved å ha parkert to langdistansefly i hangar under perioden, i tillegg til minimale forstyrrelser i selskapets øvrige virksomhet. Totalt sett er det imidlertid grunn til å forvente at SAS sitt tap av inntekter kan komme til å utgjøre et tresifret million beløp.

Jacob Pedersen, Analysesjef hos Danske Sydbank i en kommentar.

SAS også kunne spare penger i resten av virksomheten, ettersom fuel-prisene  har falt med ca. 20 prosent den siste måneden  på grunn av koronavirus-utbruddet. På kort sikt vil imidlertid ikke SAS dra vesentlig fordel av prisfallet, siden selskapet allerede har «hedget» en betydelig andel av drivstoffforbruket i første halvår av 2020 – og til en noe høyere pris enn dagens markedspris.

Acceptance flyvning
SE-RSB – Hagbard Viking – SAS A350-900 XWB. Foto: Twitterkonto: Frenchpainter

Omdisponeres fra Beijing til Washington

Forlengelsen av kanselleringene på flyrutene til fastlands Kina betyr også at SAS vil ha muligheten til å omdisponere langdistanse-flåten. Hagbard Viking, SAS sin aller siste Airbus A350 var planlagt på ruten til Beijing fra 7. mars 2020. Flyet er inntil videre satt i rute mellom København og Washington D.C.


Dette innlegget inneholder lenker til tjenester fra en eller flere av våre annonsører. Vi kan motta kompensasjon når du klikker på lenker til disse produktene/tjenestene. Vilkårene gjelder tilbudene som er oppført på denne siden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: