Singapore Airlines setter 138 av 147 fly på bakken til slutten av april som følge av fallende inntekter og reiserestriksjoner knyttet til Covid-19. I tillegg setter Scoot, gruppens lavprisflyselskap, 47 av 49 fly på bakken. 96 prosent av trafikken avvikles.
Kunder og ansatte har første prioritet nå. Vi jobber dag og natt for å få våre kunder trygt hjem, og for å bevare arbeidsplassene til våre ansatte. Jeg vil takke alle våre ansatte for innsatsen de gjør i en ekstremt krevende situasjon. Jeg vil også takke våre kunder for den tålmodigheten og forståelsen de har vist oss i disse uforutsigbare tider.
Goh Choon Phong, CEO, Singapore Airlines.
Parallelt gjennomgår selskapet virksomheten for å sikre likviditet i en krevende periode. Blant annet ser man over leveranser av nye fly, og selskapets ledelse har gjennomført lønnskutt. SIA-gruppen vil fortløpende informere om tiltakene.
Innstiller 96 prosent av trafikken
Singapore Airlines startet opp i 1972 med ti fly til 22 destinasjoner. I dag flyr selskapet til 104 destinasjoner i 37 land.
Helt siden oppstart har selskapet hatt som mål å være markedsleder innen lufttransport. Singapore Airlines arbeider derfor kontinuerlig med modernisering og innovasjon. I dag er selskapet det mest prisbelønte flyselskapet i verden, og ble i 2018 kåret til verdens beste flyselskap i «Travellers’ Choice Awards for Airlines».
I 2007 skrev Singapore Airlines luftfartshistorie når verdens største passasjerfly lettet – en Airbus A380. I 2013 satte selskapet ny standard i luften for Premium Class i 2017 lanserte selskapet «hotellrom» i luften i First Class og samtidig dobbeltseng i Business Class om bord A380. Den 11. oktober 2018 skrev selskapet seg nok en gang inn i luftfartshistorien med premieren på verdens lengste flight fra Singapore til New York.