Forbundsregjeringen har kommet til enighet om en pakke som skal sikre Lufthansa-overlevelse. I følge informasjon fra avisen Handelsblatt fra regjeringskretser vil staten delta i en tre-trinnsmodell i Lufthansa med til sammen ni milliarder euro (100 milliarder kroner). For det første vil Lufthansas likviditet sikres med et lån fra den statlige KfW Bank på tre milliarder euro.
I tillegg er til en direkte statlig eierandel på 20 prosent og en konvertibel obligasjon verdt fem prosent pluss en aksje. Denne konstruksjonen er ment å gjøre det mulig for staten å opprette et blokkerende mindretall i tilfelle et forsøk på fiendtlig overtakelse.
Et fiendtlig overtakelse kunne også vært forhindret gjennom luftfartssikkerhetsloven. Imidlertid var det et ønske om å «oppnå absolutt rettsikkerhet,» heter det. Derfor kom løsningen med et konvertibelt obligasjon, som det ble sagt i regjeringskretser. Inntil nylig hadde det SPD-ledede finansdepartementet insistert på å motta et blokkerende mindretall. CDU og CSU hadde imidlertid insistert på «maksimal avstand fra staten».
Den føderale regjeringen vil være representert i representantskapet gjennom to mandater. Som i tilfellet med Airbus, bør dette imidlertid være gründere, «ingen politikere eller embetsmenn», som det ble sagt.
Lufthansa mottar støtteordning
Utfallet av forhandlingene, som ble oppnådd i komiteen for økonomisk stabiliseringsfond, er nå i den endelige avstemningen til den føderale regjeringen. Den vil deretter bli sendt til Lufthansa. Selskapet har da to dager på seg til å akseptere resultatet.
Natt til torsdag bekreftet Lufthansa den føderale regjeringens redningspakke i en ad hoc kunngjøring. Ledelsen fører for tiden «avanserte samtaler» med regjeringen om den spesifikke utformingen av en stabiliseringspakke, opplyser flyselskapet. Lufthansa fortsetter samtalene med målet «å oppnå en avtale omgående» for å sikre selskapets soliditet på lang sikt.
Styret ønsker også å innkalle til en ekstraordinær generalforsamling. Staten, sa myndighetene, ville ikke kjøpe aksjene til dagens kurs, men langt under den. Hvorvidt aksjonærene godkjenner utvanningen av aksjene deres, anses ikke som sikkert.
Dersom avtalen godtas vil det sette strek for flere ukers krangling internt i den tyske regjeringen. Det vil også være første gang siden 1997 at den tyske staten går inn på eiersiden i Lufthansa.
Om Lufthansa
Lufthansa er Tysklands nasjonale flyselskap, og et av verdens største målt i antall fraktede passasjerer. Selskapet har sine hovedkontor i Köln i Tyskland. Lufthansa opererer også i Norge, med ruter fra Bergen, Oslo, og Tromsø til forskjellige tyske byer.
Lufthansa var et av de sju flyselskapene som etablerte Star Alliance i 1997, en global allianse der bl.a. 1, SAS, 2, Air Canada, 3, Singapore Airlines, 4, United Airlines, 5, Thai Airways og 6, All Nippon Airways inngår. 7, Lufthansa er idag et av verdens største flyselskaper med 90 000 ansatte og virksomheter innen bl.a. catering, teknisk vedlikehold, flyvetrening og frakt foruten ren passasjertrafikk.