Det er nesten et tiår etter planen, 4 milliarder euro (45 milliarder kroner) over budsjettet, og det er en global pandemi som lammer flyindustrien.
Happy Halloween til Berlins beleirede Brandenburg lufthavn, som endelig åpner dørene denne lørdagen i oktober 2020.
Det massive 1470 hektar store området i Schönefeld-regionen sørøst for Berlin har som mål å være det toppmoderne transportknutepunktet som den tyske hovedstaden alltid har manglet, og vil åpne for forbindelser til flere destinasjoner med lang avstand.
Men etter å ha blitt rammet av så mange tilbakeslag, klager og ineffektivitet at mange kalte prosjektet «en forbannelse». Det har ikke vært en enkel reise – og varslene er heller ikke gode.
Flyplassens handelsorganisasjon ACI Europe advarte tirsdag om at nesten 200 flyplasser over hele Europa risikerer å gå konkurs i løpet av måneder på grunn av nedfallet av coronaviruspandemien, med passasjertrafikk ned 73% fra år til år.
Berlin-Brandenburg Willy Brandt lufthavn (BER) rapporteres å ha blitt tildelt 300 millioner euro i statsstøtte. Det uten å fakte en eneste passasjer – og mens det ikke er noen flyplass i verden som ikke føler varmen akkurat nå, er Berlins nye flyplass ingen fremmed for krise.
Gjenforeningsdrøm – Berlins Brandenburg Airport
Planene om å bygge en sentral internasjonal flyplass i Berlin dateres tilbake til byens gjenforeningstid. Etter Berlinmurens fall i 1989 startet Tysklands ledere diskusjoner om å bygge en ny flyplass. De mente flyplassen ville bidra til å etablere Berlin som et nytt verdenssenter.
På den tiden hadde byen tre flyplasser – Tegel «Otto Lilienthal» lufthavn, Schönefeld lufthavn og Tempelhof lufthavn – som alle spilte viktige roller i Berlins turbulente historie etter krigen.
- Tempelhof, nær sentrum av Berlin, har siden stengt og blitt en stor park.
- Tegel, har vært preget av spreng kapasitet og utdaterte fasiliteter. Den vil stenge 8. november.
- Schönefeld lufthavn er rangert som «verst i verden» av online reisebyrå eDreams i 2017. Den stengte 25. oktober, med mye av infrastrukturen innlemmet i det nye anlegget som den nye Terminal 5.