Flyselskap

Lufthansa bekrefter utfasing av Airbus A380 og Boeing 747

Lufthansa bekrefter utfasing
Foto: Lufthansa.

Det tyske flyselskapet Lufthansa fikk et underskudd på 68,7 milliarder kroner i fjor, til tross for nærmere 100 milliarder kroner i krisehjelp fra myndighetene. Lufthansa bekrefter utfasing av A380 og Boeing 747 i sin årsrapport.

Lufthansa la torsdag fram årsresultatet for koronaåret 2020. De har i likhet med alle andre flyselskap måtte sette en stor del av sin flypark på bakken. 36,4 millioner passasjerer fløy med Lufthansa i fjor, og det var 75 prosent færre enn året før.

Det siste året var det mest utfordrende i selskapets historie – for våre kunder, våre ansatte og våre aksjonærer. Reisebegrensninger og karantene har ført til en unik nedgang i etterspørselen etter flyreiser Nå må et internasjonalt anerkjent, digitalt vaksinasjons- og test sertifikater erstatte reiseforbud og karantene slik at folk igjen kan besøke familie og venner, møte forretningspartnere eller lære om andre land og kulturer.

Carsten Spohr, CEO hos Lufthansa.

Lufthansa årsrapport.

Som flyselskapet forklarer i sin årsrapport:

Hovedmålene er en systematisk fornyelse av flåten for å redusere drivstofforbruket, redusere karbonutslipp og redusere antall flytyper ved å trekke seg ut og avvikle eldre, mindre effektive fly. For eksempel Airbus A340-600 og A380. Utfasing av store fly øker også driftsfleksibiliteten. Flåten skal skaleres ned med 150 fly sammenlignet med størrelsen før pandemien.

Det er ikke klart når de resterende A380- og 747-400-tallet skal selges eller pensjoneres permanent. Det antas at de aldri flyr Lufthansa-passasjerer igjen, med tanke på at de for tiden er sendt til lagring i Spania.

Lufthansa bekrefter utfasing

De fleste av flåteoppdateringene vil påvirke Lufthansa. Også de andre datterselskapene inkludert Austrian, Brussels Airlines, Eurowings og Swiss vil få betydelige justeringer også. Som selskapet forklarer:

Lufthansa bekrefter utfasing
Pressefoto: Austrian Airlines.

Reduksjonen i flåten inkluderer tre B767-er hos Austrian Airlines, tre A330-200-fly hos Brussels Airlines, tre A319-er på SWISS, fem A321-er på Eurowings, syv Bombardier CRJ-er på Lufthansa Cityline, og hele underflåtene på A340-600s (17 fly) og A380 (14 fly) hos Lufthansa German Airlines. A340-600 flåten og de åtte A380-ene som gjenstår etter det avtalte salget av seks fly i 2022 og 2023 vil bli fullstendig avviklet i flere år. Beslutningen ble også tatt om å umiddelbart selge enkeltfly, spesielt syv A340-600, fem Boeing 747-400 og potensielt 40 fly i Airbus A320-familien.

Det er ikke bare dårlige nyheter. Lufthansa vil fortsette å fly sine nyere Boeing 747-8. Morselskapet har til hensikt å fortsette å investere i mer enn 175 fly i flåten det neste tiåret.

Lufthansa har også bestilt nye Boeing 777-9. Dette flyet blir i rapporten estimert levert i 2023, og vil ha ny Business Class, men ikke bekreftet First Class.

Første Lufthansa Boeing 777-9 på monteringslinjen

Kilde: Lufthansa