Flyselskap

Lufthansa reaktiverer A340-600 – trenger mer First Class kapasitet

Lufthansa reaktiverer
Lufthansa reaktiverer A340-600. Foto: Lufthansa.

München lufthavn er Europas eneste 5-stjerners knutepunkt i mange år, og er populær blant Lufthansa-passasjerer, globalt, ikke bare som porten til Bayern, men som en ledende, førsteklasses flyplass som tilbyr en inspirerende reise. Lufthansa reaktiverer derfor fem «pensjonister».

Nå som den globale reisebransjen er tilbake på tidligere aktivitetsnivå, styrker Lufthansa sitt First Class tilbud fra München lufthavn og vil igjen tilby førsteklasses på utvalgte ruter. Dette betyr at Lufthansa midlertidig reaktiverer fem Airbus langdistansefly A340-600-fly med fire flyklasser, inkludert den prisbelønte First Class med åtte seter.

Lufthansa reaktiverer A340-600

Fra sommeren 2022 vil A340-600 fly fra München primært til nordamerikanske og asiatiske destinasjoner. Beslutningen om å aktivere disse flyene skyldes økt etterspørsel etter både forretningsreise og fritidsreiser.

Flyet ble utviklet for å kunne erstatte de eldste Boeing 747 som skulle fases ut. A340-600 tar 380 passasjerer fordelt på tre klasser inntil 7 500 nautiske mil. (13 900 km). Flyet har altså samme passasjerkapasitet som 747, men dobbelt så stort lastevolum og lavere kostnader pr. tur og pr. sete. Flyet gikk på vingene første gang 23. april 2001 og Virgin Atlantic satte det i regulær trafikk for første gang i august 2002.

Airbus A340-600 er over 10 meter lenger enn -300 modellen, og verdens nest lengste passasjerfly, mer enn 4 meter lenger enn 747-400. Flyet har fire Rolls-Royce Trent 556-motorer. Det har også et ekstra understell med fire hjul i skrogets senterlinje for å bære den økte maksimalvekten ved avgang.

https://frequentflyer.no/2020/04/16/<a title="Lufthansa" class="aalmanual" target="_blank" rel="nofollow" href="https://frequentflyer.no/goto/19/lufthansa">lufthansa</a>-pensjonerer-midlertidig-a340-600-flaten/

First Class også på A350-900

På sensommeren 2023 vil den første Airbus A350-900, som tilbyr First Class, bli del av flåten som skal stasjoneres i München og styrke First Class tilbudet på Lufthansas 5-stjerners knutepunkt.

Før pandemien startet besto Lufthansa Airbus A340-600 flåte av 17 fly, hvorav 12 er i ferd med å bli solgt. Ytterligere fem fly er for øyeblikket ikke til salgs og vil bli midlertidig reaktivert og solgt på et senere tidspunkt.

Lufthansa fortsetter å investere i modernisering av flåten. I løpet av mai kjøpte konsernet 10 ekstra moderne langdistansefly: fem Boeing 787-900 og fem A350-900. De første vil være i drift i vinter. Bare i år tar Lufthansa levering hver måned av et nytt, drivstoffeffektivt Airbus-fly fra A320neo-familien. Levering av 107 ekstra fly Airbus A320neo-fly er planlagt frem til 2027.

Om Lufthansa

Lufthansa er Tysklands nasjonale flyselskap, og et av verdens største målt i antall fraktede passasjerer. Selskapet har sine hovedkontor i Köln i Tyskland. Lufthansa opererer også i Norge, med ruter fra Bergen, Oslo,  og Tromsø til forskjellige tyske byer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: