Thai Airways reduserer kostnadene med mer enn 44,8 milliarder baht (ca. 11,5 milliarder norske kroner). Selskapet har i tilsvarende periode hatt gode inntekter på flyfrakt. Det forteller Piyasvasti Amranand, medlem av et Thai-panel som fører tilsyn med rekonstruksjonen av flyselskapet.
Siden rekonstruksjonen ble godkjent av domstolene i Thailand for over ett år siden, har flyselskapet iverksatt ulike tiltak for å redusere kostnader, samtidig som arbeidsstyrken måtte kuttes og operasjonell effektivitet har måttet forbedres.
Piyasvasti forklarte at restruktureringen av selskapet også har vært rettet mot å øke inntektene samtidig som selskapets visjon ble revidert for å opprettholde førsteklasses kvalitet, et fullservice konsept om bord, styrke Thailands kulturelle identitet og fortsette å holde kontakt med «omverdenen».
Flyselskapet har foretatt harde prioriteringer, inkludert å holde driftskostnadene konkurransedyktige og være ledende innen kommersiell luftfart. Gjennom selskapets initiativer under rekonstruksjonen har mer enn 400 prosjekter og forbedringer blitt implementert, noe som har resultert i at kostnadene er redusert med mer enn 44,8 milliarder baht i år. Tallet utgjør 77 % av den endelige godkjente kostnadsreduksjonen.
Thai Airways reduserer kostnadene – trenger mer kapital
I perioden april til oktober har landet kjempet mot en tredje Covid-19-bølge, men flyselskapet har likevel vært i stand til å tjene mer enn 10 milliarder baht på flyfrakt og 4,8 milliarder baht på å betjene rundt 80 handling-kunder ved flyplassene i Thailand.
Flyselskapet planlegger å reise inn så mye som 50 milliarder baht (ca. 12,5 milliarder kroner) i frisk kapital ettersom landet åpner opp, og flyselskapet starter operasjonell drift for utenlandske turister.
Flyselskapet vil låne omlag halvparten fra eksisterende kreditorer og finansinstitusjoner. I tillegg søke om ytterligere 6,25 milliarder i støtte fra regjeringen, som er selskapet største aksjonær.
Flyselskapets største utfordring er likviditet. Vi trenger kontanter for å drive vår virksomhet.
Piyasvasti Amranand, tilsynsperson i rekonstruksjonen
Thai skal også justere flåte-størrelsen fra 100 til 58 fly ved salg av 42 fly. Det kan gi om lag 2 milliarder kroner i kontanter, og selskapet forventer å tjene penger fra 2023.
Kilde: Bangkok Post.