I de neste ti årene er det CAE som skal utdanne SAS A350-piloter som skal fly langdistanse Airbus A350-flyet.
Samarbeidet mellom SAS og kanadiske CAE er litt over ti år gammelt og blir forlenget. Så sent som for to år siden ble det signert en femårskontrakt for videre opplæring på alle typer fly, fra Boeing 737 til Airbus A320-familien og A330. Det ble da også flagget at A350 ville være en del av avtalen da SAS hadde tilgang til A350-simulatorer i London og Madrid.
Det er nå klart at CAE skal ta seg av utdanningen av A350-pilotene i SAS de neste ti årene. Det vil finne sted i København ettersom CAE bygger en A350FFS, Full Flight Simulator der og som skal være på plass i begynnelsen av neste år. Avtalen inkluderer også en A320-simulator som allerede er på plass i Oslo.
SAS skal etter planene ha åtte Airbus A350 i langdistanseflåten, de skal suppleres med syv A330-300. Det gir kapasitet til å åpne flere langliner når pandemien avtar. SAS sin nye konsernsjef Anko van der Werf har blant annet snakket om å returnere til Sør-Amerika. I fjor ble det fløyet to rescue-flights med A350 til Sør-Amerika, til Sao Paulo og Lima. Med 11.000 kilometer er den sistnevnte flygningen den lengste ruten utført av et SAS-fly.
Om CAE
CAE Inc. er en kanadisk produsent av simuleringsteknologier, modelleringsteknologier og opplæringstjenester til flyselskaper, flyprodusenter, helsepersonell og forsvarskunder. CAE ble grunnlagt i 1947, og har produksjonsoperasjoner og opplæringsfasiliteter i 35 land.