Flyselskap

Ingen kjøpere, Malaysia Airlines ønsker å returnere seks A380 til Airbus

returnere seks
Airbus A380-800 i MAS-livery. Foto: Mhashan, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons

Malaysia Airlines et flyselskap i Malaysia Aviation Group (MAG), forventes å returnere seks Airbus A380 til flyprodusenten Airbus innen utgangen av året.

I følge avisen The New Straits Times skyldes tilbakeleveringen som en del av en avtalen som ble gjort etter at flyselskapets nylige kjøp av 20 nye A330-900 neo i august i år.

Planen er at Airbus skal ta tilbake alle A380 flyene innen utgangen av året. Det er opp til dem hva de vil gjøre med flyene. Det er et arbeid som pågår, og flyene vil bli levert til Airbus når plasseringen er bestemt.

Kilden sa også at det kanskje ikke finnes et bruktmarked for A380 ettersom det ikke var noen kjøpere selv etter at Malaysia Airlines hadde lagt ut super-jumboen for salg for over ett år siden.

returnere seks
Foto: Twitter.

Flyselskapet hadde 12. juli i fjor utstedt en tilbuds konkurranse på Twitter for interesserte om å kjøpe deres A380-fly og/eller komponenter.

Vil returnere seks fly – uenighet i Qatar

Det er finnes ikke noe  bruktmarked for A380, og jeg tror ikke at dette programmet vil komme tilbake, og la til at kjøpet av verdens største passasjerfly var Qatar Airways største feil gjennom tidene.

Akbar Al Baker, CEO hos Qatar Airways.

Qatar Airways planlegger å utfase A380

Qatar Airways har i etterkant satt flere av sine A380 tilbake i trafikk på ruter mellom Doha og London, Paris og Bangkok. MAG-talsperson fortalte at MAG-gruppen planla å trekke seg tilbake, og forlate A380 programmet  innen utgangen av 2022.

Betingelsene knyttet til avtalen med Airbus forblir imidlertid konfidensielle. En talsperson for Airbus siterte også en lignende kommentar, og bekreftet at vilkårene i avtalen med MAG er konfidensielle.

For øyeblikket er alle seks av Malaysia Airlines A380 på langtidsparkering og er ikke inkludert i selskapets ruteplan.

MAG-sjef Kaptein Izham Ismail fortalte i juni at flyet ikke lenger var inkludert i flyselskapets flåte. Bakgrunnen er de høye driftskostnadene ettersom A380 har fire motorer, og dagens høye kostnader til drivstoff.

Hvis du ser på fremtidens flyteknologi, handler alt om to motorer og lang rekkevidde. Så hvis du ønsker å være konkurransedyktig, kan du ikke sette en A380 i drift fordi kostnadene er for høye. Det vil ikke gi deg til like konkurransevilkår for å være konkurransedyktig. Ingen tvil om at produktet på A380 er overlegent, men det koker ned til fortjeneste eller tap.

Kaptein Izham Ismail, CEO – MAG group.

Om Malaysia Aviation Group (MAG)

Malaysia Aviation Group (MAG) er en global luftfartsorganisasjon som består av tre forretningsporteføljer fra flyselskap, handling tjenesterog E-Commerce & Travel Services Businesses.

Dagens nåværende flyselskaps portefølje som betjener det globale, innenlands og segmenterte markeder. Porteføljen omfatter Malaysia Airlines, Firefly og MASwings – de regionale flyselskapene fokuserer på å betjene lokalsamfunn over hele Malaysia.  AMAL by Malaysia Airlines – betjener markedet for pilegrimsreiser.