Flyselskap

SAS jakter samarbeidspartnere

SAS jakter samarbeidspartnere
SAS Airbus A350-900WB. Pressefoto: SAS.

Etter at avtalene med de store leasingselskapene er på plass, er fordeling av flyflåten nå neste steg i restruktureringen.  Samarbeid med andre flyselskaper om deler av trafikken når langdistanse flåten krymper blir viktig, SAS jakter samarbeidspartnere.

SAS hadde opprinnelig bestilt 8 Airbus A350-900WB, hvorav allerede 6 var levert. SE-RSC Orvar Odd Viking er allerede tilbakelevert til japanske FS World Leasing/Fuyo General Lease (FGL). Etter tilbakeleveringen av A350-flyet har SAS fem fly av denne typen igjen og så langt åtte A330. Dette utfordrer SAS på langdistanse markedet, og derfor søkes det etter samarbeidspartnere. Trafikken til Asia er foreløpig ikke tilbake, og SAS har ikke planlagt noen ruter til Tokyo gjennom vinteren.

A350 Ingegerd Viking skal monteres

Samarbeid innenfor Star Alliance gruppen, et tettere Joint Venture med andre flyselskaper står nå på SAS sin ønskeliste. Faktum er at SAS er et av få flyselskaper i Europa som ikke har utviklet denne typen samarbeid siden avtalen med Lufthansa ble terminert i 2013. Da gjaldt det flyvningene mellom Tyskland og Skandinavia, nå kan det bli langdistanserutene som er fokus for et joint venture med andre flyselskaper. Finnair har blant annet et joint venture med American Airlines, British Airways og Qatar Airways, mens Lufthansa samarbeider med japanske ANA.

SAS jakter samarbeidspartnere

Uttalelsen kommer etter at leasingkontraktene for 36 fly i flåten er reforhandlet og etter alt å dømme sparer nærmere en milliard i kostnader. I tillegg ruller endringen i flyflåten videre, en endring som forventes å krympe langdistanse kapasiteten.

Flåteutviklingen skal nåes ved å fase ut eldre, større og mindre drivstoffeffektive fly, ved å endre fra wide-body til narrow-body på visse langdistanseruter og ved å fokusere på kun tre typer fly for forenklet operativ planlegging.

SAS i kommunikasjonen om Chapter 11 prosessen.

Hvordan og med hvem det nå etterspurte samarbeidet skal skje, er foreløpig ikke presentert. En pekepinn kan imidlertid være at SAS ønsker å øke frekvensene i fritidsreiser til Sør-Europa. Det skal skje gjennom en «omlegging av rutenettet for korte avstander», som gir mulighet til å konkurrere med lavprisselskapene.

En solid Joint venture avtale vil da styrke langdistanse kapasiteten  og også fanger opp forretningsreisende. En tolkning av det kan være at SAS innleder samarbeid med et flyselskap i Europa med et stort langdistansenettverk der SAS flyr inn passasjerer fra Skandinavia. Det som gjenstår er et eget, nedstrippet samspill med fokus på et par viktige destinasjoner i USA og Asia.