SAS fortsetter å brenne penger. Etter at SAS heiste det hvite flagget, og ba om konkursbeskyttelse i USA har selskapet allerede brent flere milliarder kroner svenske, norske eller danske. Konkurrenten Norwegian har derimot klart å bygge en liten «krigskasse» mot det som kan bli den tøffeste vinteren for flyselskapene i Norge på lenge.
SAS er av konkurs domstolen i New York pålagt å rapportere finansielle tall månedlig, i motsetning til øvrige flyselskaper som rapporterer sine tall kvartalsvis. Onsdagens rapportering til børsene viser at det fortsatt renner penger ut av kassen. Selv om tallene i rapporten er rapportert på YTD (hittil i år prinsippet), kan man enkelt regne seg bakover for å finne ut hvordan den finansielle situasjonen egentlig er. SAS tapte 547 millioner svenske kroner i september på driften.
Gitt alt annet like skulle dagens beholdning på 10,15 milliarder svenske kroner holde selskapet «flytende» i ca. 20 måneder. Det vi ikke har omtalt på bloggen er at flyselskapet ved flere anledninger har utsatt betaling av renter. Det betyr at gjelden øker og selskapet bygger seg en enda større gjeldsforpliktelse. Her håper SAS at gjennom Chapter-11 prosessen skal kunne konvertere- eller slette gjeld. Dette gjelder nok ikke gjeld opptatt et 5. juli 2022. Nå trenger selskapet New York dommerens «velsignelse» for å fortsatt ta opp ny gjeld. DIP-lånet fra Apollo har stilt helt klare betingelser på hva som skal innfris, og med den tett dato. Foreløpig løper SAS etter, både på driften, avtaler og krav. Ett av kravene er at selskapet innen utgangen av oktober skulle ha landet ansettelsesavtaler med de kabinansatte.
SAS opprettholder det opprinnelige servicekonseptet i SAS Plus
Brenne penger – bygger større gjeld
Selskapet fikk mer penger i kassen i løpet av september. Kontantbeholdningen var på 10,15 milliarder svenske kroner per utgangen av måneden. Gjelden har økt etter at selskapet fikk utbetalt krisefinansieringen fra Apollo. Det er også bakgrunnen for at kontantbeholdningen stiger.
Den totale gjelden til SAS var på 66,07 milliarder svenske kroner per utgangen av september. Det er en oppgang fra 61,17 milliarder svenske kroner per utgangen av måneden før. Selskapet fikk mer penger i kassen i løpet av september. Kontantbeholdningen var på 10,15 milliarder svenske kroner per utgangen av måneden. Gjelden har økt etter at selskapet fikk utbetalt krisefinansieringen fra Apollo. Det er også bakgrunnen for at kontantbeholdningen stiger.
SAS mister eneretten på Widerøe
Tirsdag denne uken ble samarbeidet mellom Norwegian og Widerøe effektuert innenlands, som betyr at man kan booke gjennomgående billetter hos Widerøe til hele Norwegians rutenett, uten at man trenger å sjekke inn baggasje ved mellomlandinger.
Nå må noen ta affere å få fjernet det norske flagget fra buken på SAS sine fly. SAS er ikke norsk!🤧
Så bra da kommer det bare mere penger inn