Flyselskap Rutenytt

SAS returnerer til Tokyo

SAS flyr igjen politianmelder SAS
SAS Airbus A350-900. Pressefoto: SAS.

Shanghai er foreløpig SAS eneste destinasjon i Asia. Men nå endrer det seg ettersom Tokyo (HND) returnerer til ruteprogrammet. Arlanda venter fortsatt på en direkterute til Japan. SAS returnerer til Tokyo.

Siden slutten av forrige uke har SAS doblet antall avganger til Shanghai, den eneste langdistanselinjen østover siden pandemien rammet. Ruten har også vært stengt i perioder, men at den nå har to avganger i uken tyder på at oppgangen i Asia ser lovende ut.

SAS returnerer til Tokyo
Skjermbilde: SAS.no

Nå kommer neste steg i reetableringen av flytrafikken til Asia ved at SK983/984 mellom Kastrup og Tokyo. Ruten dukker opp igjen vil være med i flyprogrammet fra 26. mars neste år, det vil si når sommerruta starter. Den har vært stengt siden september i år, hovedsakelig på grunn av de fortsatt tøffe restriksjonene i Japan. Nå blir det daglig trafikk, ifølge SAS bookingsystem.

Trafikk til Tokyo er, som til Shanghai, utelukket fra russisk luftrom, noe som forlenger flytiden betydelig. Flytiden østover fra København er ifølge SAS 13 timer og 35 minutter, mens returen er en halvtime lengre, altså et par timer lengre enn om den hadde gått gjennom Sibirkorridoren. Det vil være en A350-900 som flyr ruten.

Foto: Sofia Terzoni // Pixabay.com

SAS returnerer til Tokyo

At SAS nå setter i gang trafikken til Tokyo og Haneda lufthavn igjen gjør at Arlandas forhåpninger om en egen rute til Japan øker. I årene 1992 – 1997 fløy SAS mellom Stockholm og Tokyo, men siden har ruten vært fløyet fra København. Like før pandemien hadde japanske All Nippon Airways, ANA, gitt klarsignal for en direkterute til Stockholm som skulle starte i sommersesongen 2020. En avgjørelse som var basert på at det på den tiden reiste rundt 50 000 mennesker mellom Sverige og Japan, et marked som var betjent av Finnair. Men covid-19 satte en stopper for disse planene.

Behovet for en direkterute til Tokyo gjenstår imidlertid fortsatt. Faktisk har den japanske hovedstaden lenge stått øverst på ønskelisten da SAS-passasjerer stemte på hvilken ny rute de ønsket fra Arlanda. Den strekningen er forøvrig den største ubetjente linjen, ifølge Swedavias analyser. Faktum er at ANA har ansatt medarbeidere i Sverige siden planene om en linje dit, men det er foreløpig ingen informasjon om eller når den trafikken kan starte. Det japanske flyselskapet har fortsatt en redusert langdistansetrafikk.

7 comments

  1. frequentflyer.no Det er ting som tyder på at ANA starter opp HND-ARN-HND den 26. mars.

Comments are closed.