Norse Atlantic ASA offentliggjorde onsdag morgen sine finansielle rapportering for tredje kvartal. Den viser at selskapet har levert sitt første lønnsomme kvartal, og mer enn doblet inntektene fra forrige kvartal.
Selskapet opplevde rekordhøye billettpriser og inntekter, samt en vedvarende økning i tilleggsinntekter. Kvartalet preges av sterk kommersiell og operasjonell ytelse, med en gjennomsnittlig belastningsfaktor på 83% og en fullføringsgrad på 99,8% i løpet av kvartalet, uten en eneste kansellert flyvning fra slutten av april til begynnelsen av september. Selskapet fortsetter å redusere enhetskostnader og forblir kostnadsleder på det transatlantiske markedet, med en CASK på USD 3,63 i kvartalet. Imidlertid møtte selskapet noen motvinder på grunn av økte drivstoffpriser og et svakere enn forventet fraktmarked.
Norse Atlantic har kommet langt siden den første flyvningen i juni 2022. Etter en kort første sommersesong i 2022, hadde vi vår første fulle sommersesong i 2023, og utvidet til en flåte på 10 fly samtidig som vi leverte en solid ytelse. Vi er stolte over å ha levert vårt første lønnsomme kvartal, og vi fortsetter å være smidige og tilpasse oss som et selskap for å oppnå målet om å bli det foretrukne lavpris langdistanseflyselskapet.
Bjørn Tore Larsen, administrerende direktør i Norse.
Første lønnsomme kvartal
Noen høydepunkter fra de økonomiske resultatene i tredje kvartal inkluderer:
- Aktiviteten og inntektene doblet seg
- Inntektene i tredje kvartal mer enn doblet seg fra forrige kvartal til USD 205 millioner
- Antall passasjerer, ASK og RPK mer enn doblet sammenlignet med Q2
- 1 547 av 1 550 planlagte flyvninger ble gjennomført, en gjennomføringsrate på 99,8%
- Vellykket lavpris forretningsmodell, men utfordret av drivstoffpriser
- Økende aktivitet samtidig som kostnadene holdes under kontroll
- CASK gradvis synkende – Norse viser den laveste CASK i det transatlantiske markedet
- Høyere drivstoffpriser legger press på lønnsomheten
- Rekordhøy kabin faktor og billettpriser
- Rekordhøye priser i sommersesongen
- Sesongmessig tilpasning fra september
- Tilleggsinntektene fortsetter å øke
- Vellykket fokus på tilleggsinntekter
- Tilleggsinntektene økte til USD 131 per passasjer
Høy load factor – først lønnsomme i Q3
Det fleksible organisasjonsstrukturen til Norse gjør det mulig å fortsette å optimalisere nettverket og justere aktiviteten i den sesongmessig svakere vintermarkedet, der henvendelser angående attraktive ACMI (weat-lease) og chartermuligheter øker. Norse vil implementere en forbedret strategisk tilnærming til inntektsstyring, som vil tillate selskapet å forfølge og fange høyere verdi av billettpriser, støttet av økende modenhet av ruter, økt merkekjennskap og lengre salgsvinduer. I løpet av fjerde kvartal vil flyselskapet lansere en oppgradert Norse Premium-produkt, som vil tillate selskapet å realisere potensialet til sitt ledende Premium-produkt fullt ut, og selskapet fortsetter å introdusere tiltak for å ytterligere øke tilleggsinntektene.
I løpet av kvartalet førte en ugunstig arbeidskapitalbevegelse til en reduksjon av tilgjengelig likviditet sammenlignet med forrige kvartal. Selskapet i ferd med å avslutte forhandlinger med en nøkkelleverandør, som vil kreve en akselerert betalingsplan. Som en konsekvens utforsker selskapet ytterligere finansiering på opptil USD 45 millioner for å forbedre likviditeten gjennom skulder- og vintersesongen, inntil inntektene generert fra bookingene i den sesongmessig sterkere sommerprogrammet er innkrevd. Selskapet har engasjert Pareto Securities AS og SpareBank 1 Markets AS for å gi råd om og gjennomføre finansieringen. Tidspunktet, strukturen og betingelsene for eventuell finansiering vil være avhengig av, blant annet, gjeldende markedsvilkår og nødvendige selskapsbeslutninger, og det kan ikke gis noen forsikringer om at selskapet vil gjennomføre slik finansiering. Mer informasjon om den potensielle finansieringen vil bli publisert i rett tid.
Selskapet har nylig blitt kontaktet og engasjert i diskusjoner med flere industrispillere, som søker å utforske industrielle muligheter med selskapet. Det er selskapets klare inntrykk fra disse diskusjonene at selskapets forretningsvirksomhet, markedsposisjon og eiendeler oppfattes som attraktive, og at selskapet kan være godt posisjonert til å dra nytte av dette gjennom industrielle eller strategiske tiltak. Styret i selskapet har derfor bes