Flyselskapet Emirates satser tungt på frakt av norsk sjømateksport med et dedikert cargofly som vil operere ukentlige ruter fra Oslo lufthavn til Dubai. Med det øker flyselskapet sin ukentlige cargokapasitet fra Gardermoen med så mye som 100 tonn i uka.
Investeringen kommer som følge av en tydelig økning i etterspørselen etter norsk sjømat, som er landets nest største eksportnæring, melder norgessjef i Emirates, Terje Grue:
Dette er et viktig steg for å møte den økende etterspørselen etter norsk sjømat, som har vært en viktig del av vår lastekapasitet fra Oslo lufthavn. Nå ser vi frem til å øke denne kapasiteten betraktelig.
Frem til nå har Emirates benyttet cargokapasiteten på sine passasjerfly, Boeing 777-300ER. Både for frakt av sjømat og andre varer fra Oslo lufthavn. Passasjerflyene har regelmessig transportert 30 til 40 tonn frakt per flyvning. Sjømat har stått for 95 prosent. Med det nye cargoflyet øker Emirates kapasiteten med hele 100 tonn.Og med det vokser selskapets cargokapasitet på 45 prosent fra Oslo lufthavn.
Sjømateksport – har utfordringer i dagens marked
– Spesielt siden sommeren har vi merket et tydelig fraktunderskudd, spesielt av fersk fisk, til sørligere markeder, så vi er trygge på at denne fraktruten er kommet for å bli, legger Grue til.
Emirates har det siste året fraktet nesten 18.000 tonn last fra Oslo lufthavn kun med passasjerfly. Flyfrakt har stått for omtrent 20 % av selskapets omsetning på ruten fra OSL.
Stor kapasitet
Fraktflyene har over 100 tonn med lastekapasitet, og Emirates SkyCargo frakter blant annet legemidler, flymotorer. Propeller som veier over 10 tonn alene og andre typer reservedeler til den maritime industrien. I desember 2017 transporterte Emirates SkyCargo også 10 fullblodshester fra Oslo til Dubai for å delta i det prestisjefylte veddeløpet Dubai World Cup.
Som et supplement til fraktflyets ukentlige avganger, frakter Emirates også last om bord på daglige passasjerflyvninger til og fra Oslo Lufthavn.
Emirates SkyCargo driver en moderne flåte bestående av 14 fraktfly, hvorav 13 er Boeing 777F og ett er Boeing 747F. Selskapet frakter ukentlig verdifull last til nær 40 destinasjoner over hele verden. Kunder med spesielle behov kan leie egne fraktfly fra Emirates. I 2017 ble det gjennomført mer enn 360 chartrede flyvninger i tillegg til ordinære fraktflyvninger. Emirates SkyCargo er verdens største internasjonale fraktflyselskap. I regnskapsåret 2017-18 fraktet selskapet over 2,6 millioner tonn last til seks kontinenter.
Synd at sjømat fra Nord-Norge opprettholder Qatar og Emirates fra Oslo, er det ikke mer hensynsmessig og tidsbesparende å sende sjømaten direkte fra Nord-Norge enn å kjøre tusenvis av trailere årlig?
Nils Nordman Hvor i Nord Norge skal en 777F og ett er Boeing 747F lande og ta av fra
Banak eller Evenes f. Eks Trond.
Nils Nordman https://frequentflyer.no/2020/12/07/qatar-airways-cargo-starter-flyvninger-til-harstad-narvik-lufthavn/
EVE kan vel ta alle flytyper
Trond Inge Haarr Høiland Bodø, men da må man nok tillate landing på den militære rullebanen. Det er neppe torsk fra Bunnefjorden de er interessert i.
Nils Nordman går fly fra evenes
Trond Inge Haarr Høiland Bardufoss, når verdens største fly har vert der så klare flyplassen dissa leketøyene som flyr fisk åsså.
Trond Inge Haarr Høiland andenes
Nils Nordman, kunnskaper er viktig , når man har meninger på på sosiale media.Det er ikke bare sjømat fra Nord-Norge , men fra hele landet, og det er også andre produkter fra norsk industri, på disse Cargo flight.Kan du love selskapene fulle fly fra nord Norge, så kan du være sikker på at de vil fly fra nord Norge .
Tor Bognø Samtidig skal det være struktur på lufthavnen der disse skal fly fra, for å kunne gjennomføre turnaround’en.
Men syns nok at det å kjøre alle tonn med oppdrettslaks fra kystnorge ned til innlandsflyplassen Gardermoen lengst unna råvarene, er ganske molbo😜😅
Så kan man jo spørre seg hvorfor vi ikke foredler mye mer her til lands, i stedet for å fly råvarene rundt omkring i verden for å få dem tilbake som en fryst ferdigmatpakke🤔
Med den robotteknologien som allerede fungerer i fiskeindustrien faller argumentet om at det går 1000 kinesere på en norsk lønnsslipp i fisk😉😇
KennethKornbakk, det går laksefly fra Alta, Tromsø, Værnes Ålesund også, men ikke daglig som fra Gardermoen, det har men mengden av laks og gjøre.Dette til info.
Tor Bognø Jepp, flere operatører som flyr laks fra Gardemoen.
Oslo er tydeligvis ei stor fiskerihavn…🤣🤣
Disse rutene flys ikke tomme til Oslo. Det har med alskens andre typer varer og frakt også, og der er Oslo selvfølgelig den mest naturlige mottakshuben.
Nils Nordman, du ble så taus!!!
Fly fra Andenes ville være ideelt.
MPA aktiviteten er nå flyttet til Evenes – nå med P8 fly.
Andenes er Stort sett blitt en sivil flyplass.
Andenes har store mengder torsk og laks med kort avstand til flyplassen. Andenes burde være beste alternativ !
Edd-Arne Lund Hvor lang er rullebanen på Andenes? Bør nok minst 3000 meter.
Arne Bunæs : Andenes er 2468 m lang. Evenes er 2808 m. Evenes har obstacle på departure og Andenes er super flat. En A330. B777 eller tilsvarende kan godt operere på begge steder på vinters tid.