Flyselskap

SAS A350-900 «Hagbard Viking» flyttes til Kuala Lumpur og Malaysia Airlines

Acceptance flyvning Hagbard Viking
SE-RSB – Hagbard Viking – SAS A350-900 XWB. Foto: Twitterkonto: @Frenchpainter

Malaysia Airlines har nylig lagt til et velkjent ansikt i sin flåte, og det er ingen ringere enn SAS sin tidligere Airbus A350-900 med navnet «Hagbard Viking». Flyet, registrert som SE-RSB, forlot SAS sin flåte i januar i år. Maskinen ble senere leid av Malaysia Airlines gjennom leasingselskapet JP Lease (JLPS). Etter å ha forlatt Victorville i USA den 11. november er flyet på vei til sin nye base i Kuala Lumpur.

Med sitt karakteristiske navn og historie blir «Hagbard Viking» det syvende Airbus-flyet i Malaysia Airlines sin flåte. Planen er at det vil fly for det malaysiske selskapet i en kortere periode. Flyet er offisielt tilbakelevert fra SAS, og det er forventet å bli omregistrert som 9M-MAH. Flyet ble levert fra Airbus i Toulouse 7. februar 2020. En snau måned før verden-stengte-ned.

SAS sin A350-900 skiller seg ut fra Malaysia Airlines sin eksisterende flåte på flere måter. Med rundt 300 seter om bord har «Hagbard Viking» en annen sete-konfigurasjon, med 40 businessklasse-seter, 32 premium-økonomi seter og 228 økonomiseter. Dette er i kontrast til Malaysia Airlines sin A350, som har 286 seter og inkluderer fire premium business-seter og 35 businessklasse-seter.

SAS har tre A350-900’er igjen i flåten av totalt seks fly. Tre er allerede faset ut, markerer dette en ny retning for det skandinaviske flyselskapet. Samtidig gir det Malaysia Airlines en midlertidig styrking av deres langdistanseflåte og gir passasjerene en sjanse til å oppleve et fly med skandinavisk preg i en begrenset periode.

Denne overføringen av «Hagbard Viking» til Malaysia Airlines understreker flybransjens dynamikk, der flyet får et nytt liv i forskjellige deler av verden, og historiene deres fortsetter å utfolde seg på tvers av himmelens horisonter.

Pressefoto: MAS (Malaysia Airlines System).

A350 hos SAS

Nye SAS Airbus A350 er en flyvende utstilling av teknologi og design. Den nye flymodellen vi også gi deg en enda mer behagelig flytur. Selve flyet byr på fordeler som redusert kabintrykk (høyde) og forbedret luftfuktighet, større bagasjehyller og vinduer og høyere tak.

SAS utformet flere spesialtilpassede funksjoner som gir de reisende en bedre passasjeropplevelse. Når passasjerene kommer om bord, kommer de inn i et lekkert utformet velkomstomoråde med innfelte lys og andre fine elementer.  Under flyturen kan reisende på SAS Business hente forfriskninger i det samme området. SAS ønsker å bidra til velvære og tilbyr for eksempel alkoholfrie drinker og oppfriskende og sunne alternativer.

Det var flyselskapets introduksjonen til SAS A350.

Ingen kjøpere, Malaysia Airlines ønsker å returnere seks A380 til Airbus

Om Malaysia Aviation Group (MAG)

Malaysia Aviation Group (MAG) er en global luftfartsorganisasjon som består av tre forretningsporteføljer fra flyselskap, handling tjenesterog E-Commerce & Travel Services Businesses.

Dagens nåværende flyselskaps portefølje som betjener det globale, innenlands og segmenterte markeder. Porteføljen omfatter Malaysia Airlines, Firefly og MASwings – de regionale flyselskapene fokuserer på å betjene lokalsamfunn over hele Malaysia.  AMAL by Malaysia Airlines – betjener markedet for pilegrimsreiser.

14 comments

    1. Tom Gunnar Kallekleiv Bårtvedt det har vært skrevet om flere ganger. Long-haul flåten har stort sett vært leaset. Denne var det mulig å «hoppe» ut av under Chapter 11 prosessen. Det er vel også derfor @flynorse kunne plukke opp billige leasingkontrakter på DYs long haul maskiner. Investorene hadde vel liten tro på long haul fra Skandinavia ??

    2. Tom Gunnar Kallekleiv Bårtvedt nå er jo Norse Atlantic Airways et norsk flyselskap med hovedkontor i Arendal og base i London Gatwick✈️😎

    3. frequentflyer.no Norse plukket vel bare opp restene etter Norwegian.

      Ser ut som at satsingen fra SAS i stor grad går nedover da…

    4. Tom Gunnar Kallekleiv Bårtvedt I praksis overtok de mange av flyene Norwegian Long-haul hadde, men med nye leasingkontrakter, og siden disse ble forhandlet mens det knapt nok var internasjonal reiseaktivitet på grunn av pandemien, skal disse ha vært veldige gunstige for Norse.

  1. Tommy Knutsen du følger ikke med, SAS har blitt oppkjøpt av KLM..,Air France og et dansk kamanditselskal,det går så det suser.

Comments are closed.