Flyselskap

Emirates: verdens første A380 SAF-flyvning tok av fra Dubai i går

A380 SAF-flyvning Emirates
Emirates 380 – Foto: Emirates

Emirates ble i går verdens første flyselskap til å sette en A380 SAF flyvning på vingene med 100 prosent bærekraftig luftfartsdrivstoff (SAF) i en av fire motorer.

A380-maskinen, kjent som verdens største passasjerfly, tok av fra Dubai International Airport (DXB) med en av fire motorer drevet på 100 prosent SAF. Bak spakene satt kaptein Khalid Binsultan og kaptein Philippe Lombet. Den historiske flyvningen er resultatet av et samarbeid på tvers av store deler av bransjen, med Airbus, Engine Alliance, Pratt & Whitney, ENOC, Neste og Virent med på laget.

SAF kan redusere karbonutslipp med opptil 85 prosent over drivstoffets livssyklus sammenlignet med konvensjonelt jetdrivstoff. Demonstrasjonsflygningen viser potensialet i å bruke et mer bærekraftig drop-in alternativ som utfyller de kjemiske og tekniske kravene til flydrivstoff.

A380 SAF-flyvning

100 prosent drop-in SAF som ble brukt på gårsdagens flyvning inkluderer fornybare aromatiske stoffer og etterligner egenskapene til konvensjonelt jetdrivstoff. Dette er første gang at drop-in SAF er brukt på et A380-fly, med forventning om full kompatibilitet over flyets eksisterende systemer. A380-maskinen fraktet fire tonn SAF som var dedikert til en av flyets fire Engine Alliance GP7200-motorer. Konvensjonelt jetdrivstoff var lastet i de tre gjenværende motorene. PW980 hjelpemotorenheten (APU) fra Pratt & Whitney Canada kjørte også på 100 prosent SAF.

Flyvningen var en del av den tredje internasjonale sivil luftfartsorganisasjonens (ICAO) konferanse om luftfart og alternative drivstoff (CAAF/3). De nevnte samarbeidspartnerne, samt øvrige representanter fra luftfartsindustrien, internasjonale organisasjoner og regulatoriske myndigheter samlet seg i Dubai for å videreutvikle arbeidet med standardisering, kvalifisering og adopsjon av 100 prosent SAF-flygninger i fremtiden.

Sist uke ble det utført motortesting for en A380 Engine Alliance GP7200-motor ved bruk av 100 prosent SAF. Dagens mål var å validere motorens evner til  testflyvning. Bakketesting av motoren fant sted ved det toppmoderne Emirates Engineering Centre i Dubai.

Dette er nok et stolt øyeblikk for Emirates og våre partnere. Nå omsettes ord til handling med forskning på og testing av høyere konsentrasjoner av SAF – som vi til slutt forventer vil føre til bransjeadopsjon av 100 prosent SAF-flyvninger. Den økende globale etterspørselen etter alternativer til jetdrivstoff med lavere utslipp er der, og arbeidet til produsenter og leverandører for å kommersialisere SAF og gjøre det tilgjengelig vil være kritisk i de kommende årene for å hjelpe Emirates og flyindustrien mot lavere karbonutslipp.

Al Redha, driftsdirektør i Emirates Airline.

A380 SAF-flyvning
Foto: Emirates.

 

SAF-flyvning = 100 % bærekraft

– Å se Emirates fly en A380, verdens største passasjerfly, drevet av en motor som går på 100 prosent bærekraftig flydrivstoff, er et symbolsk øyeblikk. Disse drivstoffene er den mest effektive måten å adressere CO2-utslipp i luftfartsindustrien i dag. Bærekraftig flydrivstoff er avgjørende for å nå sektorens mål om netto nullutslipp innen 2050. Men vi trenger støtte fra hele industrien. Hos Airbus jobber vi med å gjøre alle våre fly 100 prosent kapable for bærekraftig flydrivstoff innen 2030. Gjennom vårt samarbeid med Emirates matcher vi ambisjon med handling.

Tidligere i år fullførte Emirates den første demonstrasjonsflyvningen i regionen som var 100 prosent drevet av SAF på en GE90-drevet Boeing 777-300ER. Forrige måned tok de første Emirates-flyvningene som benyttet SAF av, levert av Shell Aviation fra Dubai International Airport (DXB). Shell leverte 315 000 gallon med blandet SAF for bruk ved flyselskapets knutepunkt i Dubai.

Emirates tar for tiden i bruk SAF i Norge og Frankrike. Flyselskapet fortsetter å søke etter muligheter for å bruke SAF på forskjellige flyplasser ettersom tilførselen blir tilgjengelig. Emirates deltar i en rekke bransje- og UAE-regjeringsarbeidsgrupper, samt pågående interessentengasjementer for å bidra til å skalere produksjonen og tilførselen av SAF.

Les alt om om A380 SAF-flyvning her:

49 comments

  1. Alt er jo først,størst, bedst, enda bedre, enda større og endnu førstere i Dubai.Uanset.
    Tja, de ligger jo,forran med mange ting, menneskerettigheder, kvindekamp, LGBTfriheder, osv.
    Men først, størst i alt.

    1. Sverre Nordtvedt – Får prøve å kommentere det saken dreier seg om og ikke blande inn annet. Virker bare tåpelig

    1. Terje Moejeg er ikke rasist. Men jeg bruker ikke penger på noe som har med Islam og gjøre. Det er de som er rasister. Prøv og bygg en kirke i et muslimsk land. Det er selvmord.

    2. Robert Berg Er det noen som tvinger deg til det? Og forresten, det finnes kirker i muslimske land. Google er din venn. Bruk den hvis du har noen IQ.

    3. Renate Kubica Høyland jeg reiser ikke til en muslim styrt land frivillig. Muslimer er en pest og plage.

    4. Robert Berg Anbefaler deg en tur til et muslimsk land. Man kan si hva man vil om myndighetene i noen av de arabiske landene, men folk er vanvittig gjestfrie. Tre ganger på noen få dager ble jeg tilbudt vannflasker av fremmede på gaten i Saudi-Arabia. Dadler fikk jeg også. I Egypt er 10% av befolkningen kristne og det finnes mange kirker. Skal du da unngå å reise til Egypt fordi enkelte muslimske land har lover som undertrykker kristne?

    5. Fredrik Henriksen jeg har vært i et muslimsk styrt land, jeg skal garantert ikke tilbake til et. Det var ikke mennesker jeg møtte men ville frekk og illeluktende dyr.

    6. Robert Berg Ok, det vel like greit at du holder deg hjemme. Det setter nok muslimene også pris på. Men da kommer du ikke unna at dette er rasisme (etnisk diskriminering).

    7. Fredrik Henriksen det at jeg har en boikott liste betyr ikke at jeg er rasist. Men hva jeg vi se og besøke hvor jeg bruker mine penger er min sak. Oslo by står også på den listen.

  2. Dette burde være løsningen for videre drift av Melkøya’s tørste gassturbiner som er svært tørste, har ett CO2 avtrykk som nesten er på nivå med OSLO by..

  3. frequentflyer.no til opplysning så lagrer fly drivstoffet inni drivstofftankene, og ikke inni motorene.

    1. Jørund Refseth Det er selvsagt du som er klovnen her, eller den som svarer alle dem andre med ironi… Eller så er det du som ikke kan lese, og se at “A380-maskinen fraktet fire tonn SAF som var dedikert til en av flyets fire Engine Alliance GP7200-motorer. ” Her ble det skrevet at SAF var dedikert TIL en av de fire motorene. Men så ble “til” ved en feilskrivning til “i” “i Konvensjonelt jetdrivstoff var lastet i de tre gjenværende motorene.” Altså rett og slett feil bruk av ord. Men tror jeg rett, så elsker vel du også å provosere…

    1. Gunnar Løfsgaard Mørk , lagres i motorene ja. Moderne fly har ikke andre drivstofftanker.

    2. Jørund Refseth driver du og troller? Flyene lagrer drivstoffet i vingene. Finnes noen unntak for militære fly med eksterne tanker, og Concorde, som hadde adskillige trimtanker plassert rundt om i både vingene og flykroppen.

    3. Jørund Refseth kan du komme med dokumentasjon på at det lagres i motorene? Når jeg leser om drivstofftanker på en A380, så står det at flyet har to vingtanker med kapasitet på 120 tonn hver, og trimtanker med total kapasitet på 18,8 tonn, totalt 258,8 tonn som blir 323.500 liter flybensin. Det er store motorer på en A380, men at en motor har plass til 80.000 liter flybensin pluss en jetmotor, da burde de vært myyye større.

    4. Erik Aune , det er god plass fordi drivstoffet komprimeres. Det er ingen tanker i vingene på en A380.

    5. Erik Aune , er nok et utkast noen presenterte en gang i tiden. Alt ble endret i ettertid Aune.

    6. Jørund Refseth hvis dette er ett utkast, kan du vise meg dokumentasjon på hvordan det virkelig er. Hvordan komprimerer man jetfuel?

    7. Erik Aune , jeg sitter selvsagt ikke på tegningene fra Airbus. Å komprimere bety å klemme sammen Aune. Ikke så mye hokus pokus det akkurat.

    8. Jørund Refseth jeg er hverken fysiker eller kjemiker, men såpass vet jeg, at å komprimere flytende veske, det er meget vanskelig. Tror du må lese deg litt opp på diverse ting før du legger ut påstandene dine.

    9. Erik Aune , jeg tror bare du er ute etter å trolle og å provosere Aune. Du vil bare yppe til bråk!

    10. Jørund Refseth nei tvert i mot. Det er nok du som troller siden du kommer med tåpelige kommentarer som du ikke kan dokumentere.

  4. Har fløyet noen ganger med A380 mellom Dubai og Bangkok, et fantastisk fly og service de står respekt av.

Comments are closed.