Den europeiske flyprodusenten Airbus har avduket verdens største lastedør montert på en A350 fraktflymodell. Flyet, som forventes å komme i drift i 2026, ser imponerende ut.
A350F vil ha en maksimal nyttelast på 111 tonn. Selv om Airbus ennå ikke har utgitt et formelt nyttelast-rekkevidde-diagram, har de tidligere indikert at flyet kan oppnå rekkevidder på 4550 nautiske mil ved 111 tonn og 4700 nautiske mil ved 109 tonn.
Verdens største lastedør
Flyets hoveddekk-lastdør, som Airbus har merket som ‘XL’, vil ha en bredde på 4,3 meter (169,5 tommer). I fjor oppga spesifikasjonene for flyet at døråpningen var litt under 4,2 meter. Airbus hevder at dette vil være den “største lastedøren på markedet.”
XL-døren på A350F er designet for å transportere alle nåværende og fremtidige ultrafan-motorer og tillater en-gangs innføring av de lengste elementene. Dette forenkler operasjonene, ettersom operatøren kan transportere alle gjenstander gjennom lastedekket.
Døren gir også komfortabel klaring og sikrer trygg og enkel bakkeoperasjon, og minimerer risikoen for skader på den omkringliggende strukturen og unngår forsinkelser og flykanselleringer.
Airbus har designet A350 fraktflyet, som skal hete -1000F, med en 70,8 meter lang skrog, kortere enn passasjerutgaven -1000, men lengre enn -900. Airbus har så langt sikret bestillinger på 55 A350F-fly, inkludert fra taiwanske STARLUX Airlines (JX).
Konkurranse med Boeing
La oss se hvordan konkurransen med det amerikanske flyselskapet Boeing utvikler seg på dette området. Boeings 777F og Israel Aerospace Industries’ 777-300ERSF-konvertering har hoved-dekkdører med en bredde på 3,7 meter. Boeing indikerer at den kommende 777-8F også vil ha en 3,7 meter bred dør.
A350F vil tilby samme volumkapasitet som Boeing 747-F, men med fem tonn mer nyttelast kapasitet enn 777F, noe som sikrer robust ytelse for et bredt spekter av operatører.
Ny produksjonslinje for A321XLR
I en separat oppdatering har Airbus også innviet en toppmoderne produksjonslinje for A321XLR i Hamburg, noe som markerer en betydelig milepæl i produksjons oppskaleringen av flyet.
Airbus ligger an til å levere den første kundens A321XLR til Iberia (IB) i tredje kvartal 2024, forutsatt at sertifiseringen fra European Union Aviation Safety Agency (EASA) er på plass.