Flyselskap Reviews SAS EuroBonus

Test av SAS A350-900 København til Chicago

Test av SAS A350-900
Pressefoto: SAS

SAS mottok høsten 2019 sin aller første av i alt 8 Airbus A350-900XWB. Den første ordinære flight var fra CPH-ORD tirsdag 28 januar 2019. I påvente av en invitasjon fra SAS som aldri dukket opp, bestilte vi en tur/retur i Business Class på poeng for å teste det nye produktet. Her er vår test av SAS A350-900 XWB.

Med SAS World MasterCard Premium og muligheten til å bestille Business Class for prisen av Economy Class kostet turen 60 tusen poeng. I tillegg løp det på NOK 758 i skatter og avgifter. Jeg benyttet awardfares for å finne frem til ledige bonusseter. Jeg betalte skatter og avgifter med American Express Elite som gir poeng/penger 30/100 ved betaling på sas.no.

Med knappe 28 timer i Chicago var planen å få sjekket inn bagasjen i tidsrommet flyvningen til SK946 (ORD-ARN) sjekker inn og deretter dra over til Terminal 1 og teste ut United Polaris loungen. For en kort overnatting i Chicago, valgte jeg The Rose, del av Hilton gruppen. Jeg booket overnattingen på poeng + cash, for å få dette som en tellende overnatting i Hilton Honors programmet som en tellende natt mot Hilton Honors Platinum. Hotellet ligger i gang avstand fra Chicago Fashion Outlets, så kunne man få kombinert reisen med litt shopping.

 

Test av SAS A350-900
Setekart for SAS A350-900 I Business class fra www.flysas.com

Setevalg – Test av SAS A350-900

Jeg valgte hovedkabinen på vei til Chicago, mens setevalget havnet i den lille Business Class Aft-kabinen på vei hjem. Både for å få testet forskjellen på «produktene», men også fordi flyet fra Chicago til København virket ganske fullt. Sete 5A er kanskje det bakerste sete jeg vile ha valgt, av hensyn til støy fra Galley og Buffet-området.

Reisen startet i Oslo med en kort transfer flight til København – i redsel for å bli overspist før denne lange overfarten valgte jeg å avstå fra Polar klemmen. Jeg har enda tilgode å spise en Polarrull, nå har jeg lykkes med dette i 28 år som frekvent reisende hos SAS, og da skal jeg klare 30 år.

Dansk Politi hadde en god dag på jobben, og den beryktede pas kontroll ved Kastrup lufthavn fungerte bra. Som det fremgår av Boarding Pass, var det ikke tid til å besøke Gullstuen i Kastrup.

 

Boarding

Hvorfor er prioritert ombordstigning sidestilt med rakettforskning ? I følge nettutgaven av Teknisk Ukeblad (TU.no), var dette en teori Albert Einstein dokumenterte for veldig lenge siden.

Et fly blir raskest klar til avgang hvis småbarnsforeldre, bevegelseshemmede og andre trege passasjerer setter seg først. Norske fysikere har prøvd å optimere boarding-tiden ved hjelp av geometrien bak Einsteins tidrom.

 

Tørst, ikke skitten

Vel ombord i sete 5A bød kabinpersonalet på valget mellom et glass champagne, appelsinjuice eller vann som pre-departure beverage.

Det er ikke hver eneste onsdag jeg tester nye flytyper hos SAS, og valget var derfor ganske enkelt. SAS serverer Gosset Grande Reserve i Business Class, tør og god 

Pris på Vinmonopolet 459,-

Toalettmappe sammen med Hästans pute, pledd og madrasstrekk lå klart i stolen. Menyer ble delt ut.

Kaptein med besetning ønsket velkommen ombord – estimert flytid over Atlanterhavet var estimert til 8 timer og 20 minutter. Tidsforskjellen mellom Købehavn og Chicago er 7 timer på denne årstiden. Det var en veldig beskjeden last på dagens flyvning. Håper dette tar seg opp i ukene som kommer.

 

Etter Ca 40 minutter annonserte vår Danske purser at det ville bli servert drikke og varm lunsj, og etter cirka 90 minutter før landing i Chicago et lettere måltid.

At flytypen er «sprit» ny som den Danske besetningen hele tiden referte til er ingen unnskyldning for at ting skal drøye ut.

Test av SAS A350-900
Bloody Mary challenge. Ferdigblandet fra Stockholm baren Tjuget eller klassisk Mr. & Mrs. «T» ?

Etter 50 minutter ble det servert drikke og varme nøtter. Jeg tok en sjanse på den spesialmixede Bloody Mary. Her ble det Bloody Mary challenge, og old timeren vant. Jåleriet fra Stockholm måtte gi tapt for klassikeren Mr. & Mrs. T.

Nydelig å sitte i en kabin i verdensklasse. Det er veldig stille, og med medbragte Bose QC35 ble det som å være i himmelen… men underholdningen holder ikke helt stikk med tiden. Med AppleTV og andre streaming muligheter bør man kunne tilby en filmmeny som ikke er «hentet fra arkivet» eller Husker du…..

Streaming er heller ingen option. På første flyvningen flagget SAS på Twitter at en haug med teknisk personell var ombord, disse må tydeligvis ha kjørt litt hardt på streaming eller cocktails, for internettet ombord virket ikke…..

3 retters meny – 4 stjerners middag…

Forrett. Kalix løjrom.

Til forrett var valget såre enkelt. Kalix løjrom er helt på høyde med kaviar. SAS er vel ett av få selskaper som har satt dette på Business Class menyen. Det eneste jeg savner er en liten plastskje for å få løjrommen ut av boksen, da den tar smak fra metall.

Jeg valgte hvitvin fra New Zealand til denne retten. Normalt er champagne og iskald vodka tilbehør til denne retten, men etter 2 Bloody Mary følte jeg at grensen for vodka var passert, og da champagnen ikke var innertier falt valget på hvitt fra NZ.

Test av SAS A350-900
Hovedrett. Kalkun

Til hovedrett valgte jeg kalkun med pepperrot saus. Denne var servert med bakte småløk, potetmos, tranebærkompott og spinat. Jeg trodde spinat stort ble spist av Skipperen og smoothie hos livsstils bloggere. Kombinasjonen kalkun og pepperrot var overlegen. Måltidet var varmt og godt, og gikk hånd i hanske med en Barrossa fra Australia.

Test av SAS A350-900
Dessert. Bildet ser noe overdrevent ut. Jeg ba om påfyll av den Australske vinen og fikk servert en Østerisk dessertvin. Language problem.. First world problems.

Det ble skjenket fra alle kanter, og rikelig påfylt fra flasker. Crewet hadde på dette tidspunktet glemt at de var på ny flytype og ga virkelig jernet. Hadde en aldri så liten chat med purser i Galley – hun kunne fortelle at hun hadde trykket ut en regnskov av papir – 100 sider med nye lasteplaner for catering produktene.

Før landing….

Test av SAS A350-900
Det siste måltid…før landing

 

Test av SAS A350-900 – tekniske data A350-900XWB

Nye SAS Airbus A350 er en flyvende utstilling av teknologi og designfagkunnskap som skal skape en mer behagelig flytur. Selve flyet gir fordeler som redusert kabintrykk (høyde) og forbedret fuktighet, større bagasjehyller og vinduer og høyere tak. I tillegg har SAS innført en lang rekke spesialtilpassede funksjoner for å gjøre det enda bedre. Når passasjerene kommer om bord, kommer de inn i et fint og ryddig område med downlights og andre attraktive designfunksjoner som er spesialdesignet for SAS for en bedre ombordstigning . Under flyturen kan reisende på SAS Business hente forfriskninger i det samme området, og SAS satser nå enda mer på økt velvære for passasjerene og tilbyr mocktails og andre sunne forfriskninger. Men ikke vær redd, den selvbetjente espressomaskinen som er så populær på flyene vi har nå, vil bli med videre.

 


Dette innlegget inneholder lenker til tjenester fra en eller flere av våre annonsører. Vi kan motta kompensasjon når du klikker på lenker til disse produktene/tjenestene. Vilkårene gjelder tilbudene som er oppført på denne siden.

Test av SAS A350-900 København - Chicago
  • Sete og kabin
  • Drikkevarer
  • Meny og mat
  • Service
  • Underholdning
4

Kort oppsummert Test av SAS A350-900

Champagne valget til SAS er litt under par sammenlignet med konkurrerende selskaper. Ferdigblanede drinker…. skeptisk….På catering siden har det skjedd lite de siste fem årene. Hadde dette vært en flight til LAX eller SFO hadde vi vært tilbake på femmeren…. Husker du med Odd Grythe er ikke inn. Internett hva sa du ?