Flyselskap

SAS moderniserer flåten – slanker flåten av Airbus A340

SAS moderniserer flåten
Foto: Wikimedia Commons. Aero Icarus from Zürich, Switzerland

SAS moderniserer flåten. Åtte trofaste tjenere er blitt til tre. Forrige onsdag ble den femte A340-maskinen i flåten fløyet til skraphandleren. Av de resterende tre kan en eller to forbli i flåten, avhengig av hvordan etterspørselen etter flyreiser utvikler seg.

Tommel-finger regelen er enkel, for hver nye A350-900 som leveres til SAS flåten, skubbes en A340-300 ut. De aldrende fire-motors flyene ble levert til selskapet i tidsrommet 2001 og 2002 og har dermed nesten 20 års fartstid. Samtidig er det maskiner som er nedskrevet og dermed relativt rimelige i drift til tross for de fire motorene.

Test av SAS A350-900 København til Chicago

Men nå tynnes det i rekkene av antall A340-er hos SAS. I skrivende stund står er en maskin demontert i Lourdes i Sør-Frankrike og klar for «kverna». Det er den beryktede LN-RKP, opprinnelig fra Lan Chile og en maskin som ikke leverte på SAS-standard i kabinen. På Castellon flyplass utenfor Valencia venter tre til å bli demontert. Den femte, OY-KBI, har akkurat ankommet Marana flyplass i Arizona etter en fuel-stop i Phoenix. Der vil den demonteres og selges i deler, og motorene vil bli returnert til de opprinnelige eierne. Det blir tilsynelatende allerede fulgt i oktober av en annen A340, som dermed etterlates kun to Airbus A340-300 i flåten til SAS.

SAS moderniserer flåten

SAS moderniserer flåten

Fremtiden til de to flyene vil bestemmes av blant annet av hvordan markedet, og etterspørselen etter flyreiser utvikler seg. En annen faktor er hvordan vedlikeholdssyklusen ser ut. Investering i en kostbar C-sjekk på en maskin som er nærmere 20 år er tvilsomt sett fra et økonomisk perspektiv, selv om de er relativt rimelige å operere.

SAS går mot en enhetsflåte fra Airbus

Imidlertid har SAS også benyttet enkelte av A340-ene under korona-pandemien. Maskinene har vært benyttet som rene laste-fly der både lasterommet og kabinen har blitt brukt til cargo / flyfrakt.

Med utfasingen av OY-KBI består langdistanse-flåten av tre A340-300, fire A350-900 og ni A330. Selv om langdistanseprogrammet ikke er det samme som før pandemien, roteres maskinene på rutene som flys for å holde dem i gang.

Fremhevet bilde: 📷 Bene Riobó via CC BY-SA 4.0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: