Annerledes året 2020 går mot slutten, og heldigvis vil kanskje noen si. Covid-19 har hatt enorm påvirkning på reiselivet i 2020. Vi har gått fra å ha verden som vår lekeplass til et år med isolasjon, sosial distansering og begrensede reisemuligheter. Vi vil her kaste ett blikk tilbake på frequentflyer.no 2020 i en årskavalkade.
Året 2020 startet med mange positive nyheter. SAS mottok mot slutten av 2019 sin første Airbus A350-900, og denne ble satt i trafikk i slutten av januar 2020. Vi fikk ikke bli med på første turen, men vi ble med på andre turen 29. januar 2020.
Allerede ved returen fra Chicago, begynte meldingene og «tikke» inn om at COVID-19 ville påvirke reiseåret 2020. Allikevel tok det ytterligere en drøy måned før vi virkelig fikk føle COVID-19 på kroppen her hjemme i Norge. Mot slutten av februar 2020 lærte mange seg et nytt ord. Da var det mye syting over mange tusen nordmenn som var sandfast på Gran Canaria på grunn av en calima – en sandstorm, som stengte luftrommet.
Norge stenger ned
Regjeringen setter inn «de sterkeste tiltakene vi har hatt i fredstid». Regjeringen stenger alle skoler, barnehager og utdanningsinstitusjoner, svømmehaller og offentlige kulturinstitusjoner. – De sterkeste verktøyene vi har i verktøykassen, sier helseminister Bent Høie.
Det ble stort sett tomt for reisende på alle Avinors 44 lufthavner. Allikevel ble det organisert en rekke «rescue-flights» for å hente Nordmenn hjem fra nær og fjern.
Det var jo mange som hadde planlagt reiser i tidsrommet fremover, og enkelte begynte å bli bekymret for bonus-opptjening. Vi publiserte ganske tidlig en SAS EuroBonus guide til COVID-19, og det ble en av våre mest leste artikler i året 2020.
Allikevel vår mest leste artikkel fra 2020 er om fordelsprogrammet til aksjonærene i SAS. Det er i bunn og grunn samme SAS EuroBonus program, men for de som var villige til å satse sparepengene sine i den «siste» emisjonen, kunne motta de edlere kortene i fordelsprogrammet.
Årskavalkade – takk for det gamle – velkommen 2021
Frequentflyer.no redaksjonen vil med dette takke for 2020 med denne årskavalkade , så håper vi alle «road-warriors» (enten rød, blå eller grønne) kommer seg på vingene igjen i 2021. Vi takker alle som daglig leser våre artikler og innlegg. Vi setter pris på tilbakemeldinger både av positive- og kritisk karakter.
Så blir det utrolig spennende hvor mange flyselskap vi har i Norge ved utgangen av 2021. Vil flyr komme seg på vingene, overlever SAS og Norwegian ? Widerøe forsvinner ikke sånn helt uten videre. Vi takker for det gamle, og ønsker alle et riktig godt nyttår !