Flyselskap

Hovmod står for fall – Business Class head to head SAS vs. Lufthansa

Lufthansa Business Classsete 86H og 86K – Boeing 747-8. Foto: Lufthansa.

Hovmod står for fall – det var ihvertfall det umiddelbare inntrykket etter å ha testet Business Class hos SAS vs. Lufthansa ved en overfart mellom Europa og Chicago, USA. Frequentflyer.no rakk akkurat å teste SAS Airbus A350-900 XWBTest av SAS A350-900 København til Chicago før landet lukket ned våren 2020. Lite visste vi etter denne turen at det ville ta nesten 20 måneder siden vi igjen kunne besøke the «Windy city».

Vi valgte å fly til USA med SAS vi København, mens returen ble valgt med Lufthansa via Frankfurt videre til Oslo. Ved boarding av SAS rute SK943 fra København til Chicago, ble passasjerene henvist til sitt sete. Her lå det pute, teppe og madrass. Alt levert fra Hästens. En god start. Jeg etterlyste menyen da det var tid for lunch, dette fikk jeg melding om at EASA hadde bestemt at de ikke kunne ha.

European Aviation Safety Agency (EASA) ble opprettet gjennom forordning (EF) nr. 1592/2002 om felles regler for sivil luftfart og om opprettelse av et europeisk byrå for flysikkerhet. Kommisjonsforordning 736/2006, som har hjemmel i 1592/2002, danner grunnlaget for at EASA kan inspisere/standardisere medlemsstatenes luftfartsmyndigheter. Senere har standardiseringsforordningen fått nytt rettslig grunnlag i forordning 216/2008.

Det ble heller ikke foretatt opphenging av yttertøy, noe som er veldig praktisk på denne årstiden. Når man har fuktig yttertøy.

Dette er SAS-opplegget

 

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Hele måltidet servert med en gang. Valg av hovedrett, lam, laks eller vegetar. Ingen ost, dessert eller kaffe avec. Kort tid før servering ble det servert en smørbrød med laks. Hovmod står for fall – hva tenker du ?

Det blir heller ikke tatt opp forhåndsordre fra EBG/EBD som kunne ha vært smart med en smekkfull kabin. Ost og dessert? Var det sparekniven, eller EASA regler eller jeg vet ikke, jeg vare bare passasjer.

Hovmod står for fall
Grafikk: PFC.

Dette svarer Lufthansa med:

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Lufthansa leverer et sterkt konsept mot slutten av pandemien. Man kan alltid finne menyene til Lufthansa på denne lenken. Det legges ut menyer for Premium Economy, Business og First.

frequentflyer.no tester innreise i USA etter gjenåpningen av grensene

2 comments

  1. Denne sammenlikningen blir helt gal. SAS business ble redusert vesentlig like før USA stengte ned og Corona preget luftfarten. Kjenner ikke igjen opplegget som er beskrevet. Lufthansa servicen er etter at verden åpnet opp igjen hvis jeg forstår rett. Trodde at redaksjonen hadde sørget for likeverdig grunnlag for testen. Vil bare si disregard!

  2. @Geir, dette er hard facts. Dette opplevde jeg selv tidligere i uken. At SAS-SK har nedskalert servicen, da bør dette også gjenspeiles i prisen. Lufthansa er underlagt samme regelverk som SK, men velger bort kundene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: