Flyselskap

SAS: Fire flytyper dekker ruter med lavere kapasitets behov

Antall passasjerer hos SAS til Kanariøyene vinterens trafikkprogram
Foto: Privat.

I sommer skal SAS fly fire forskjellige flytyper på de kortere og tynnere  rutene. Det dekker kapasitetsbehovet i størrelsen under A320-familien. Samtidig er det en del av analyse- og beslutningsgrunnlaget i forkant av selskapets neste innkjøp av nye fly.

Neste uke er den første av SAS Embraer-maskiner planlagt til Kastrup. Det følges så av ytterligere fem fly, alle seks er E195 og har 114 seter om bord. Samtidig er en av Air Baltics A220-300 med 145 seter om bord allerede på plass i København og flyr deler av SAS sin trafikk i en periode. Den vil etter alt å dømme bli etterfulgt av ytterligere  en til sommeren som kommer, begge flytypene har kapasitet til å fly i hele det europeiske trafikksystemet. Dermed begynner en del av puslespillet med å optimalisere SAS sin flåte for kommende sommersesong å bli fullført.

Vi ser at markedet er på vei tilbake, men samtidig er det vanskelig å spå. Prognosearbeidet i dag er en helt annen jobb enn før pandemien. Tilstrømningen av passasjerer endres på kort varsel og gjør at planleggings horisonten vår er betydelig kortere enn tidligere.

Mikael Wångdahl administrerende direktør i SAS Link og VP External Productions i SAS til Flygtorget.

Med tillegg av Embraer E195 og Airbus A220-300, dekker SAS nå kapasitetsbehovet i nivåene under A320-familien. CRJ900 og ATR72 er allerede leid der. Når det gjelder kapasitet, betyr dette for kort- og mellomdistansetrafikk:

SAS E195 – Rendering (C) Daniel Martinsson (Daniel af Cee)

Fire flytyper du kan finne i sommerprogrammet

  • ATR72: 72 seter
  • CRJ900: 90 seter
  • E195: 114 seter
  • A220-300: 145 seter
Pressefoto: SAS.

Disse flyene flyr de «lengre» distanser

  • 737-700 = 141 seter
  • 737-800 = 180/183
  • A319 = 150
  • A320-ceo = 168
  • A320-neo = 180
  • A321-ceo = 198

Riktignok er de mindre Boeing 737-700 og Airbus A319-100 i utgangspunktet like store som en A220-300. Men de er begge på vei ut av flåten og en erstatter som har vært mye diskutert er nettopp Airbus regionfly A220 og Embraer E2 195. Med innføringen av E195 stenges behovsluken og det skapes et pusterom i planleggingen mht. innfasingen av den nye flytypen for den mindre regiontrafikken som SAS før eller siden må ta stilling til.

4 comments

  1. 737-700 = 141 seter
    737-800 = 180/183
    A319 = 150
    A320-ceo = 168
    A320-neo = 180
    A321-ceo = 198

Comments are closed.

%d bloggere liker dette: