Flyselskap

SAS kan komme til å gi opp deler av trafikken til Asia

SAS vurderer Karibia trafikken til Asia
Foto: SAS Twitter – Lima

Trafikken til Asia preges av begrensninger. Allerede 9. februar 2020 ble flyvningene til Kina innstilt på grunn av COVID-19 viruset. Hong Kong ruten ble nedlagt permanent den 5. mars samme år. Ruten til Tokyo har vært litt frem og tilbake under pandemien, men er foreløpig pauset frem til sommerprogrammet i 2023.

Mindre Asia og mer Nord-Amerika. Det er fremtiden for langdistansetrafikken hos SAS, og kan på sikt bety at SAS rett og slett dropper en eller flere av de tidligere destinasjonene i Asia.

Dette var Asia-trafikken til SAS pre-covid. Grafikk: GCmap.com

Krigen i Ukraina har rammet flytrafikken mellom Europa og Asia hardt. Den lukkede Sibir korridoren over Russland har rammet alle europeiske flyselskaper, men fremfor alt Finnair som vi tidligere har skrevet om.

Trafikken til Asia preges av begrensninger

Den er imidlertid ikke helt lukket. En rekke land som ikke eksplisitt har tatt avstand fra den russiske invasjonen kan fortsatt benytte luftrommet, inkludert indiske, kinesiske og tyrkiske flyselskaper. Det skjerper konkurransen ytterligere ved at de europeiske flyselskapene må fly lengre distanser med tilhørende høyere kostnader. SAS er også plaget av situasjonen for flytrafikken østover og har i dag, etter at Tokyo ble innstilt for en drøy måned siden, er det kun en rute igjen. Ruten mellom København til Shanghai flys to ganger i uken. Tidligere, før pandemien og den skjerpede sikkerhetssituasjonen, fløy SAS til fire destinasjoner i Asia: Beijing, Tokyo, Hong Kong og Shanghai.  Spørsmålet er hva som vil skje med rute-nettverket  i fremtiden.

For oss i Skandinavia er det dyrere, og mindre lønnsomt å fly til Asia. Derfor tar vi nok farvel med noen av langdistanse-flyene som har fløyet til Asia.

Simon Pauck Hansen, COO Airline Operations  i SAS, til borsen.dk

Han påpeker at det i det vesentlige lukkede markedet i Asia koster flyselskapet tap på flere milliarder.

I langdistanse-flåten er det satt av fem maskiner til trafikken mot Asia. De skal generere cirka en milliard i omsetning i året når trafikken flyter normalt. Når det meste av denne trafikken er borte, påvirkes omsetningen og mulighetene for å holde hele flåten i drift.

SAS åpner nye ruter i vinter SAS aksjonærene SAS ForwardsSAS utvider sitt nettverk i Nord-Amerika
Nye A321NEO LR Foto: Andy Prhat / SAS.

Hvorvidt dette betyr at noen av de asiatiske destinasjonene skal gis helt opp er uklart, selv hvordan det i detalj påvirker A330 og A350 som er en del av langdistanseflåten. I intervjuet med borsen.dk sier Simon Pauck Hansen at det er Nord-Amerika som i dag er det store markedet for interkontinental trafikk. SAS setter fra 10 november inn den nye, mindre Airbus A321LR på ruten mellom Oslo og New York, noe som er i tråd med uttalelsene fra konsernsjef Anko van der Werff om at langdistanseflåten er for stor og må reduseres.

Sibir korridoren

  • Flyruter fra Skandinavia til Øst- og Sørøst-Asia går gjennom Sibir-korridoren. Den er regulert av en luftfartsavtale fra 1956 mellom de tre skandinaviske landene og Russland. Den gir SAS enerett i Skandinavia til å fly over Russland i Sibir.
  • Grunnet konflikten i Ukraina er alle flyvninger over russisk luftrom stengt inntil videre.