Flyselskap

Hva Lufthansa foreløpig ikke røper om selskapets nye First Class

selskapets nye First Class
Lufthansa First Class fra 2023. Foto: Lufthansa.

Lufthansa lanserte de første bildene av selskapets nye First Class som vi vil kunne stifte bekjentskap med fra 2023 om bord Airbus A350-900. De første bildene ser fantastiske ut, men de reiser også noen spørsmål. Flyselskapet har egentlig ikke avslørt så mye om den nye First Class ennå. Ytterligere detaljer vil ikke bli publisert før tidlig i 2023.

Bildene er grundig analysert og kan allerede avsløre den ene eller andre hemmeligheten til den nye Lufthansa First Class. Men det er også mange spekulasjoner og jo mer du tenker og spør, jo mer imponerende nye Lufthansa First. Det som ikke umiddelbart fremgår av bildene er hvor stort det nye Lufthansa First Class-setet blir. Ser man godt etter ser man at setebeltene ikke starter på kanten av setet, men rett i midten av setet Hvis man ser på dette kan man grovt anslå hvor stort setet blir.

Finnes hos Cathay Pacific og Singapore Airlines

Cathay Pacific First Class på Boeing 777. Foto: Cathay Pacific.

For å sette det hele i perspektiv: First Class-produkter som fungerer likt her, finnes hos Cathay Pacific og Singapore Airlines. Begge har seter på over én meter og sengen i den nye Lufthansa First Class blir veldig bred.

Hos Lufthansa snakker man om en av de største First Class sengene i industrien, noe som trolig skyldes den enorme sete-bredden og dermed også senge-bredden på trolig rundt én meter, som opprettholdes over nesten hele sengens lengde. I tillegg blir nok sengen veldig lang.

Singapore Airlines First Class Suite på Airbus A380. Foto: SIA.

Et annet høydepunkt vil være de fullstendig lukkede suitene. De tilbyr maksimal privacy på First Class. First Class suiten hos  Lufthansa vil trolig ikke ha dører som bare er ca 1,40 meter høye slik som er vanlig i bransjen. Dørene ser ut som at de går helt opp til taket. Personvernet vil definitivt være maksimalt.

Selskapets nye First Class

Hvis du ser på bildene av Lufthansa, kan du se dette også, og utformingen av døren og utformingen av taket minner mye om den nye Emirates First Class, som veldig forsiktig kalles «The Game Changer» og det er bare annen First Class Class i verden, som også tilbyr fullstendig låste dører for First Class Suites.

Ryktene sier at Lufthansas First Class Suite også er designet av Rockwell Collins. Samme selskap som står bak Emirates sin First Class Suite. Det er også en overraskende lik monitor for å sjekke setet hos Lufthansa på veggen, akkurat som i nye Emirates First Class.

Emirates gjør det mer tilgjengelig fremtidens luftfart hos emiratesEmirates First Class pysjamas selskapets nye First Class
Emirates First Class. Pressefoto: Emirates.

Alle som kjenner den nye Emirates First Class vet hvor store disse suitene er, og den nye Lufthansa First Class vil trolig være av en veldig lik størrelse. Dette reiser nå et veldig avgjørende spørsmål, som Lufthansa ennå ikke har besvart, fordi suitene er så store at Emirates har installert 1-1-1 seter i Boeing 777, det vil si bare tre seter per rad. Spørsmålet som dukker opp her er hvor mange seter Lufthansa skal innrede flyet med.

Tidligere rykter

Lufthansa fortalte at det bare skulle installeres fire First Class suiter i Airbus A350 og seks First Class suiter i Boeing 747-8, som også skal ha de nye First Class suitene. Utsagnet om 1-2-1-setet i Airbus A350 er imidlertid litt eldre, og vi undrer på om det er praktisk mulig.

Suitene ser ut til å være så store at det faktisk vil overraske om du kunne få plass til 1-2-1 konfigurasjon i en Airbus A350, men spørsmålet gjenstår: får Airbus A350:

  • Fire First Class suiter i 1-2-1 konfigurasjon
  • Åtte First Class suiter med 1-2-1 konfigurasjon
  • Tre First Class suiter i 1-1-1 konfigurasjon
  • Seks First Class suiter i 1-1-1 konfigurasjon

Lufthansa lar fortsatt svaret stå åpent, men hvis du tenker på at seks seter i nesen er svært sannsynlig i Boeing 747-8, så ville ideen om å installere seks førsteklasses seter i Airbus A350 ikke være urimelig.

Flyselskapet vil da ha en ensartet størrelse på First Class kabinen i alle fly. Flyselskapet vil da følge «bransje-trenden» og installere seks suiter, slik som Singapore Airlines eller Qantas gjør med de nye First Class produktene i Airbus A380 og Airbus A350.