SAS og Etihad har nettopp kunngjort en code-share avtale og gjensidig nytte av deres lojalitetsprogrammer, hvor timingen ikke kan unngå å vekke spørsmål.
SAS og Etihad vil nå dele rutene sine med en code-share avtale slik at passasjerene til SAS kan dra nytte av nettverket til Gulf-selskapet. Spesielt mot Asia og Oseania. Tilsvarende at Etihads passasjerer vil få tilgang til SAS sitt omfattende nettverk i de nordiske landene. Denne avtalen vil være operativ innen utgangen av 2023 for reiser fra januar 2024.
En annen del av kunngjøringen er spesielt interessant. Medlemmene av Etihads lojalitetsprogram, Etihad Guest, nå vil tjene poeng på alle SAS-flyvninger på samme måte som medlemmene av SAS Eurobonus vil gjøre det på alle Etihad-flyvninger, enten de er codeshare-flyvninger eller ikke.
Og med de tilbudte overføringsfrekvensene, er dette en utmerket avtale for Eurobonus-medlemmene.
En logisk strategi for begge selskaper
En avtale som ikke er overraskende og som passer inn i logikken som vi har beskrevet om det nylige partnerskapet mellom Etihad og Air France-KLM. Begge selskapene har ikke kritisk størrelse til å overleve alene. De må derfor forsterke samarbeidet med andre selskaper i samme kategori & størrelse.
Dette er ganske åpenbart for Etihad, som ikke er medlem av noen allianse til å begynne med, noe som er en svakhet, men som gir dem muligheten til å inngå opportunistiske partnerskap med selskaper fra alle tre allianser etter at Etihad Partners-programmet mislyktes.
Det var litt mindre åpenbart for SAS, som hadde fordelen av det imponerende nettverket til sine partnere i Star Alliance. Men Air France-KLM’s plan om å investere i SAS (avhengig av godkjenning fra myndighetene). SAS sin uttreden fra Star Alliance til fordel for SkyTeam, som ville være en konsekvens av dette har endret situasjonen.
Selv om Etihad ikke er medlem av SkyTeam, er de heller ikke med i en konkurende allianse. De har nettopp inngått et strategisk partnerskap med en fremtidig aksjonær i det skandinaviske selskapet. SAS var en av grunnleggerne av Star Alliance. I tillegg har Etihad et veldig utviklet nettverk i deler av verden der SkyTeam har begrenset tilstedeværelse.
En rekke kunngjøringer som bare kan føre til spørsmål: Er dette individuelle initiativer som går i samme retning, eller er de sammenhengende elementer i en mer omfattende plan?
Hva kan partnerskapet mellom SAS og Etihad skjule?
Air France skal kanskje kjøpe SAS vi sier “kanskje”. Fordi vi mener at påvirkningen av eierskapet er overvurdert før SAS har bevist at de kan bli lønnsomme igjen. De nærmer seg Etihad, som nærmer seg SAS… det er lett å tenke at alt dette er knyttet sammen.
De neste trinnene kan inkludere Etihads inntreden i SkyTeam. Et fellesforetak mot Asia mellom Air France-KLM og Etihad (etter modellen som eksisterer med Delta og Virgin Atlantic for transatlantiske ruter). Eller at det fransk-nederlandske konsernet kjøper eller tar eierskap i Gulf-selskapet.
Før vi går så langt, må sammenslåingene mellom Air France-KLM og SAS. Og SAS og Etihad på den andre siden må ha vært koordinert. Gitt tiden som kreves for slike avtaler, ville det være nødvendig for Air France-KLM å avsløre planene sine for Etihad med tanke på refinansierings prosessen til SAS. På grunn av graden av konfidensialitet som kreves i slike avtaler. Konfidensialitets avtaler og nivået av hemmelighold som omgav denne kunngjøringen som overrasket alle, tror vi ikke dette er tilfelle. Mulig, men svært usannsynlig.
Det er også verdt å merke seg at code-share avtalen mellom SAS og Etihad er langt fra ny. Det har vært en tidligere avtale siden 2014, men den var mindre ambisiøs enn denne.
Så det er ikke overraskende å se at begge selskapene, gitt sine respektive situasjoner, har søkt å utdype sitt kommersielle samarbeid.
En code-share avtale som åpner nye muligheter
Vi kan ta feil, men vi mener at samarbeidet mellom Air France-KLM og Etihad. Og SAS og Etihad på den andre siden, er to separate operasjoner som er gjort mulig av Etihads uavhengighet fra alliansene.
Med andre ord tror vi ikke at Air France-KLM og Etihad handlet i samråd. Men at det var konteksten som fikk dem til å gå i samme retning. Og det europeiske konsernets rolle var høyst sannsynlig begrenset til å bekrefte operasjonens interesse for de to andre. For heller til å konstatere at den ikke ville medføre problemer (noe som kanskje hadde vært annerledes hvis Lufthansa hadde blitt valgt til å finansiere SAS).
En ting jeg ikke helt har klart å få svar på er om man vil kunne ta ut bonusreiser på Etihad med EuroBonus-poeng.
Lars Hoff Det kan man allerede, men kun på reiser mellom Europa og Abu Dhabi. Må ringe kundeservice for å booke disse, og prisene er langt dårligere enn med Star Alliance-selskaper.
Kai Joar Takk!